Letiště Praha se na rozdíl od ostatních letišť ve střední Evropě potýká nízkým přílivem cestujících. Zatímco ve Vídni jich v loňském roce proti roku 2009 přibylo o téměř devět procent více, Praha zaznamenala úbytek. A přibylo jich i v Mnichově, Varšavě i Budapešti.

A lze očekávat, že přibývat budou i v Bratislavě, kde nedávno České aerolinie vybudovaly novou základnu a od června budou odtud létat do šesti evropských měst – mj. Amsterdamu, Bruselu či Barcelony.

Letiště Praha nyní trápí i aktuální situace kvůli sopečnému mraku z Islandu. Hrozí, že právě ve středu večer nebude Ruzyně odbavovat přílety i odlety.

"Je pravda, že jsme říkali, že je během několika let doženeme a oni nám místo toho mezitím odskočili," řekl v březnu HN místopředseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

"Letiště se ještě nevyrovnalo s bankrotem Sky Europe, který Wizz Air navzdory svým plánům ještě nedokázal nahradit, další kapkou je pak odchod Ryan Airu," popsal tehdy analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Kapacitní komplikace také Praze přidělává čekání na výstavbu nové ranveje, která by odlehčila té staré. Vedení firmy ale tvrdí, že jsou sedm hodin denně, tj. v ty nejatraktivnější časy, vyprodáni a nově příchozím aeroliniím jen obtížně nabízí zajímavé časy odletů. Dál proto chtějí realizovat plán postavit za 7 až 9 miliard korun novou dráhu.

Blýskání na lepší časy přinesl nedávno schválený posudek k dokumentaci vlivu nové ranveje na životní prostředí (EIA), o čemž minulý týden informoval server E15.  Nyní čeká letiště veřejné připomínkování a pak už by měly přijít verdikt ministerstva životního prostředí, územní a stavební rozhodnutí.

Pokud budou kladné, pak by nová ranvej, jejíž výstavba bude stát několik miliard korun, mohla vyrůst do konce roku 2015.

Čeká pražské letiště další zdržení ranveje? Jak se mu podaří přilákat více cestujících? Jak se mu daří lákat nové aerolinky? Jak bude postaráno o cestující, kteří nedobrovolně zůstanou na letišti kvůli sopečnému prachu?

Na tyto a další otázky odpovídal Jiří Pos, místopředseda představenstva a vrchní ředitel pro letecký obchod, provoz a řízení majetku.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jakub
Dobrý den, není problém ve vysokých cenách? Na ně si například stěžoval Ryanair. Zrovna jeho bych v Praze celkem uvítal - zvýšení počtu destinací atd. Děkuji a přeji pěkný den.
Nedomnívám se, že je problém v cenách, ty se mimo jiné za posledních 10let nezvyšovaly, naopak zlevnily pro větší typy letadel.. Na pražské letiště operuje pravidelně přes 50 dopravců, včetně významných nízkonákladových – Smart Wings, Easy Jet, Jet2, Norwegian, Wizz Air a máme spojení do více než 120 destinací. Nemůžeme jednostranně zvýhodnit jednoho dopravce a pokud by jsme dramaticky snížili ceny, tak jak to požadoval Ryanair, pak by letiště ztratilo schopnost financovat provoz a samozřejmě i rozvojové programy. Na druhé straně máme široký pobídkový program, který oceňuje společnosti, které navyšují kapacitu, otevírají nové spojení nebo vykazují výrazný meziroční růst.
Jiří Pos
Jarda
Zdravím, dovolte prosím 3 otázky: 1/MIMO ČSA, jmenujte prosím jednu jedinou leteckou společnost, která využívá pro své pravidelné linky Prahu jako přestupní bod. 2/Co víte o dalším letišti za Prahou jménem Berlin Brandenburg? 3/Splatili jste už Terminál 2? dík.
1/ Zejména dálkové linky společností Korean Air a Delta a dalších členů aliance Sky Team 2/ Víme o něm lecos. Předpokládaný termín otevření rok 2012 a převedení veškerého provozu ve spádové oblasti Berlín na jedno letiště. 3/Ne, jedná se o dlouhodobé financování konsorciem bank.
Jiří Pos
Jiri Novak
Dobry den. Zajima me, jestli se daji v Praze ocekavat v brzke dobe nove dalkove linky. Prichod Emirates znacne zjednodusil a hlavne zlevnil dopravu na vychod a do Afriky. Pripravujete prichod i dalsich dopravcu? Pokud ano, kterych a jak daleko tyto pripravy jsou? Predem dekuji za odpoved. J. Novak
Rozvoj dálkových linek je hlavní obchodní prioritou Letiště Praha a soustředíme se zejména na rozvoj nových linek do oblasti Asie a Severní Ameriky. Nová dálková linka se rodí v řádu roků, přesto jsme optimisti, že v roce 2012 a dále se nám podaří získat další dopravce.
Jiří Pos
Vit
Dobrý den, nebylo efektivnější než stavět novou ranvej začít spolupracovat s jinými letišti. Napadají mě. Vodochody, Příbram? Rozšířila by se spádovost a nizkorospočtovky by klidně mohli lítat tam. Čímž by se i více sdůvodnilo proč jsou ty samé lety levnější a Ruzyně by byla víc exklusivním letištěm = dražším?
Rozložení provozu na více letišť v rámci dané spádové oblasti je jednak nešetrné k okolí a zároveň neefektivní z pohledu využití zdrojů. Kapacita je vždy nastavena na maximální rušnou hodinu a pokud ve zbytku dne nejsou zdroje využité, je to ekonomicky neefektivní. Výhodou Letiště Praha v tomto směru je saturovaný provoz a fakt, že kromě dráhové kapacity nemá žádné další úzké hrdlo.
Jiří Pos
Jiří
Je reálné, že se v blízké budoucnosti dočkáme přímých spojení do Japonska, Číny, Íránu a Vietnamu?
Ano, je to reálné. Zejména vietnamský, čínský a japonský trh vykazuje trvale vysoký potenciál a v tomto duchu již probíhají intenzivní obchodní jednání. Trh Iránu je specifický a vyžaduje hlubší analýzy.
Jiří Pos
Petr
Dobrý den, mám dva dotazy. 1) Opravdu potřebuje Ruzyně s 12.8 miliony pasažérů ročně další ranvej? Existují totiž letiště s mnohem větším počtem cestujících a jen jednou používanou ranvejí, např. Gatwick (35 mil., rok 2007) a Dublin (24 mil, 2008). Argument o tom, že na Gatwick létají větší letadla a je jich tedy méně, neplatí pro Dublin. Navíc je možné, že část cestujících mohou odebrat v budoucnu Vodochody, budou-li schváleny. 2) Konkurence Ruzyni by Čechám určitě neškodila (viz odchod Ryanairu). Bude-li postavena další ranvej, nestálo by za zvážení postavit v Ruzyni lowcostový terminál a privatizovat ho? Jako třeba v New Yorku-JFK, Singapuru nebo Kuala Lumpuru. Když už budou tři ranveje pro 12 mil. cestujících, ať je na nich aspoň konkurence. Děkuji za odpovědi a hezký den.
1/ V současné době je dráhová kapacita Letiště Praha v průměru 7 hodin denně zcela vyčerpána. Jedná se o atraktivní obchodní časy kdy už nemůžeme uspokojit poptávku. Pokud by nebyla paralelní dráha v určitém čase by Letiště Praha začalo ovlivňovat nedostatkem kapacity přirozenou poptávku po přepravě. 2/ Ve vztahu ke konkurenci v rámci spádové oblasti Prahy a ČR je nutné zmínit, že přes 90% provozu se realizuje na pražském letišti. Kapacita terminálů je dostatečná, a proto nejsme nuceni budovat další terminálovou infrastrukturu, problémem je dráhová kapacita.
Jiří Pos
Tomáš
Dobrý den, chtěl bych jsem se zeptat proč do ČR nelétají low-costy např. Raynair? A proč letenky ČSA jsou dražší než konkurence? Věřte nebo ne, ale vyplatí se mi jet do Vídně a odtamtud létat... S takovou mnoho zákazníků nenalákáte.
Paradoxem je, že letiště ve Vídni má vyšší poplatky než Letiště Praha a to mimo jiné i pro cestující (odletová letištní taxa) a to svědčí o tom, že poplatky letiště nejsou jediným faktorem na základě kterého se letecká společnost rozhoduje při otvírání nových linek. Není pravda, že do Prahy nelétají lowcosty. V tuto chvíli na Letišti Praha operuje 9 nízkonákladových společností, které generují 23% podíl na výkonech letiště.
Jiří Pos
LiborV
Dobrý den, co může udělat Ruzyňské letiště proto, aby bylo atraktivnější pro více dopravců. Pro levné a šikovné přestupy se mě vypaltí letět do Milána, Říma, Madridu... Nebo dojet autem do Německa. Jakou má vůbec Ruzyňské letiště možnost přilákat další dopravce a nabídnout atraktivní spojení do nových destinací. Nebylo by možností přenechat nízkonákladové spoje jinému letišti (např. Vodochody) a nahradit lowcostové dopravce otevřením nových zajímavých dálkových letů. Např. z Milána nabízí s přestupem v Německu výhodná transatlantická spojení Airberlin, ale z Prahy ne. To samé například 1 přímý let týdně do destinací Jihovýchodní Asie by také významně zatraktivnily spojení z Ruzyně. Co uděláte proto, aby Ruzyně nebylo stále letištěm druhého řádu odkud se dostanete jen do nemnoha destinací v Evropě? Je reálné to vůbec změnit?
Na pražské letiště v letním letovém řádu 46 pravidelných dopravců, 9 z nich je nízkonákladových a nabízejí spojení do více než 130 destinací, z toho je jich 90% v rámci Evropy. Pokud nám doporučíte nové spojení v rámci Evropy rádi přijmeme Vaše rady:) Co se týká dálkových linek, tam je náš potenciál ne zcela vyčerpán a děláme vše pro to, aby současná síť byla co nejdříve rozšířena.
Jiří Pos
F.Mogheth
S novou paralelni drahou souhlasim tim ze optimalizuje provoz letiste a doda lepsi planovani startu/pristani. VELIKE obavy ale mam o situaci v CSA. Jiz dlouho spolecnost nema koncepcni jednani, planovani linek ma sporadicke planovani kde podil CSA pravidelne pada. Ani novy management nedokazal/ze tento trend zvratit. CSA ztraci jeden trh za druhym a snad nikdo nemuze ospravedlnit ztratu linek do Britanie, Turecka a nemluve ohledne "dalkovek". Problem CSA se v tichosti posouva dal a dal a je velice smutne ze tato spolecnost skoncila jako maly regionalni dopravce bez ambic. Dusledek toho bylo velice patrne kdyz nikdo nemel zajem CSA koupit (krome Aeroflotu). Muj dotaz je velice jednoduchy. "Podivne" spojeni letiste Praha a CSA ktery je momentalne pod vysetrovani evropske komise a ktery muze zpusobit neprijemnosti je jeden problem. Souhlasite s takovym spojenim? Neohrozi katastrofalni situace CSA ponekud dobre fungujici Letiste Praha? Je zjevne ze je jsou to jakysi zadni vratka jak financovat ztrat CSA a obejit evropske zakony.
ČSA prochází restrukturalizačním procesem, s kterým souvisí i optimalizace sítě linek a příslušných kapacit. Letiště Praha reaguje na kroky ČSA aktivní obchodní politikou a úspěšně případné výpadky kapacit nahrazuje jinými dopravci. Přesto ČSA zústává klíčovým partnerem pro Letiště Praha s 40% podílem na provozu a o zmíněném spojení Letiště Praha s ČSA se nejedná. Oba subjekty budou i nadále samostatnými obchodními partnery.
Jiří Pos
danik
Dobry den, po zprovozneni pripadne druhe ranveje se zvysi hlucnost na severu Prahy a to pomerne vyrazne (nova ranvej je cca. 3,5 km blize ku Praze). 1) zil jsem v domneni, ze v demokracii svoboda jednoho konci tam, kde zacina svoboda druheho .... jak je mozno zhruba 100 tis obyvatel severni casti Prahy obtezovat hlukem kvuli tomu, aby melo letiste vyssi zisk? - urcite neni mozno pouzit argument, ze zvysis obsuznost CR, protoze jiz nyni je velka cast letu v Praze prestupnich a spojeni s Evropou je zajisteno na velmi dobre urovni 2) Proc letiste pouziva pomerne "hloupy" argument, ze s druhou ranveji se pocita od 50. ci 60. let .... osidleni na severu Prahy je urcite mnohem starsi a pocita se s nim nepomerne delsi dobu... 3) je spravne (ptam se na moralni hledisko, ne ekonomicke), ze nyni je hluk z pristavajicich letadel rozdelen mezi mnohem vice obyvatel Prahy, ale do budoucna bude koncentrovan v podstatne vyssich hodnotach na malou cast obyvatel Prahy, tj. severni okraj 4) jak Letiste Praha zajisti ekonomicke odskodneni majitelum nemovitosti, ktere ztrati na hodnote pote, co se v oblasti zvysi vyraznym zpusobem hlukova zatez?
Nová runway bude blíže Praze o necelých 1,6 km a hustě obydlené oblasti severní části Prahy nezasáhne. Navíc na nové dráze bude provoz omezen pouze na denní dobu a na režim příletů, které jsou k okolí z principu šetrnější.
Jiří Pos
jan finster
Hezký den, jak moc komplikuje letišti provoz situace ohledně sopečné činnosti? Očekáváte, že letiště bude v nejbližší době pro přistání a odlet uzavřeno? Co to znamená a kde se to dozvíme? Díky za info Honza
Koncentrace sopečného popela, které zasáhnou prostor ČR jsou v nejnižších koncentracích a v následujících 48 hodinách nebudou mít žádný negativní dopad na provoz prostoru ČR tzn. i na letišti Praha - Ruzyně. Toto je aktuální výstup ze zasedání Krizového štábu, odkud jsem se před 20 minutami vrátil.
Jiří Pos
Lomikar
Co by pro ekonomiku Letiště Praha znamenalo eventuální rozšíření Letiště Vodochody? Kolik jste zaplatili za pozemky pro novou runway?
Otevření nového letiště nemusí nutně znamenat snížení provozních výkonů na Letišti Ruzyně, protože jsme obchodně orientovaná společnost a v každém okamžiku jsme schopni pružně reagovat na změnu vnějšího prostředí.
Jiří Pos
Mirek
Bydlím ve Stodůlkách a v posledních pár týdnech to bylo téměř k nevydržení… Pokud se letišti podaří postavit novou dráhu, bude i dál používat tu ranvej, na které se létá přes Prahu?
V případě zprovoznění nové paralelní dráhy se počítá s tím, že provoz na dráze 13/31 tzn. směr Praha 5 bude zásadně eliminován jen na případy extrémních meteorologických situací.
Jiří Pos
Karel
Budoucnost cestovaní po Evropě je po dobudování transevropských železničních koridorů jednoznačně v rychlé železniční dopravě. Cesty do 1000km (převážná většina letů po Evropě) nebude mít smysl absolvovat letadlem (časově vlak/letadlo po započtení bezpečnostních kontrol apod. vyjde nastejno)... Vybudování železničních koridorů může trvat nějakých 20 let a má tedy smysl budovat další ranvej za 10-15mld. Kč, když pro ni stejně za několik let nebude využití?
Letecká přeprava v rámci Evropy má nezastupitelnou roli a nedomnívám se, že železniční přeprava na vzdálenosti více než 300 km získá významnější podíl na přepravě, než je tomu doposud. Navíc existují studie, že budování vysokorychlostních železničních koridorů a následný provoz na nich je v úhrnu daleko víc nešetrný k životnímu prostředí.
Jiří Pos
Antonín Nechvátal
Dobrý den, Jaká je koncepce letecké dopravy v České republice? Jaký máte názor na perspektivy ruzyňského a dalších letišť v pražském regionu? Děkuji Antonín Nechvátal
Projekt paralelní dráhy je součástí projednávané dopravní superstrategie a strategie konkurenceschopnosti ČR jako klíčová letecká dopravní infrastruktura v ČR, což jen potvrzuje současný stav, kdy Letiště Praha odbaví přes 95% cestujících v letecké dopravě v rámci celé ČR. Zároveň je předpoklad nárůstu poptávky po přepravě v rámci celé Evropy v horizontu roku 2030 o více než 100%.
Jiří Pos
Petr
Letiště Londýn Gatwick má jen jednu dráhu a zvládne odbavit přes 30 milionů pasažérů za rok, což je zhruba 3x tolik co má Ruzyně. Proč se musí stavět nová dráha, nešlo by jen zefektivnit využití stávající dráhy?
K výraznému zefektivnění provozu na pražském letišti došlo v minulých letech, kdy se hodinová kapacita zvýšila z 35 na 46 pohybů za hodinu. S ohledem na strukturu letadel na pražském letišti, kdy 30% provozu generují malá letadla je další zvýšování kapacity nereálné.
Jiří Pos
Jan Horálek
Dobrý den. Myslím, že velkým handicapem pražského letiště je neexistence kolejového spojení s centrem. Kdy už konečně bude postavena rychlodráha nebo metro?
Kolejové spojení na Letiště Praha je součástí jeho dlouhodobých rozvojových plánů. Nicméně termín a způsob realizace nezávisí na Letišti Praha, ale především na investorech, kterými jsou hl. m. Praha, případně Středočeský kraj.
Jiří Pos
Petr Němec
Dobrý den, 1) Zajímalo by mne, zda ČSA dle Vašeho názoru ustojí své problémy a hlavně zda - li bude ještě někdy nabírat nové piloty (sám jsem momentálně ve výcviku). Když sleduji momentální situaci, je mi jasné, že jsem si nevybral ideální profesi. Zvláště co se shánění úvazku týče. Proč se Čsa zbavuje produktivní složky (mechaniků, pilotů, letušek). Zatímco manažerů zasedacího pořádků (metafora) je ve firmě stále přehršel? 2) Jak se podařilo utišit protesty usedlíků na Suchdoli? (paralelní rwy 24)
Je mi líto, toto je téma, které nespadá do mých kompetencí. Nicméně si myslím, že potenciál pro nové piloty obecně existuje, letecká doprava přes své cykly trvale roste a to by se mělo promítnout i do nových pracovních příležitostí v tomto oboru. Držím palce. Co se týká usedlíků v Suchdole, snažíme se již 3 rokem otevřeně komunikovat, odstraňovat mýty a zejména probudit mlčící většínu na podporu rozvoje Letiště Praha, který je důležitý pro celou ČR.
Jiří Pos