Kunovická letecká továrna Evektor má za sebou první vzlet letounu EV-55 Outback, který veřejnosti představila na konci března loňského roku. V pátek poprvé vzlétl prototyp nového letounu ve vojenské variantě EV-55M, což je po 40 letech první dopravní letadlo vyrobené u nás.

„Letoun se choval přesně tak, jak jsme předpokládali - byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení“, konstatoval zkušební pilot Josef Charvát.

Poslední podobně velké dvoumotorové letadlo sériově vyráběné v tuzemsku bylo legendární L-410 Turbolet, který je stále ještě vy výrobě. Ten poprvé vzlétl v roce 1969 a slavil úspěchy zejména v tehdejším Sovětském svazu. A právě na jeho výrobu chtějí kunovičtí navazovat, jak uvedl již dříve Jaroslav Růžička, spolumajitel leteckého podniku Evektor.

Letadlo EV-55 Outback

1 mld. korun
už stál vývoj nového stroje z Kunovic. Evektor vývoj financoval mimo jiné i z grantu poskytnutého ministerstvem průmyslu a obchodu.

40 let
činí průměrný věk letadel ve stejné kategorii jako EV-55, které v současnosti používají světoví přepravci.

420 metrů
stačí turbovrtulovému EV-55 ke vzletu či přistání. To je méně, než potřebují běžné stroje ve stejné kategorii.

EV-55M je vojenská varianta víceúčelového letounu EV-55 Outback, který je koncipován jako hornokřídlý, dvoumotorový, turbovrtulový letoun pro přepravu 9 - 14 cestujících nebo 1824 kg nákladu. Letoun disponuje ve své třídě nejprostornější kabinou pro cestující a náklad o celkovém objem 12.5 metrů krychlových a jeho cestovní rychlost dosahuje zhruba 400 kilometrů v hodině.

Jeho vývoj trval šest let a přišel na několik miliard korun. Na vývoji Evektor spolupracoval s dalšími 19 společnostmi sdruženými v Asociaci leteckých výrobců ČR.

Směr letu: hlavně jižní Amerika

Technické parametry tohoto letounu jej předurčují k provozování z krátkých, neupravených vzletových a přistávací ploch, případně z letišť s vysokou nadmořskou výškou.

Podle firmy je proto určen především pro operátory ze zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou.

Mezi další velmi perspektivní odběratele patří společnosti ze Spojených Států, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie. Cílem letounu EV-55 je nahradit již zastaralé dvoumotorové pístové letouny s kapacitou pro 6 – 9 cestujících a úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům.

Letoun EV-55 bude nabízen ve 3 variantách uspořádání interiéru kabiny: verze pro přepravu cestujících, verze pro přepravu nákladu a kombinovaná verze (kombi verze) s prostorem pro náklad v přední části kabiny a sedadly pro cestující umístěnými v zadní části. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny mezi jednotlivými verzemi by neměla přesáhnout 20 minut.

Po vzletu prvního prototypu nyní firma bude testovat druhý prototyp v pevnostních zkouškách. "Třetí prototyp, také pro letové zkoušky, konstruktéři staví. Poté na podnik čeká náročný certifikační proces, který osvědčí, že letadlo je v pořádku a může být provozováno komerčně," uvedl mluvčí Evektoru Petr Grebeníček.