Aerolinie se zbavují posledního zbytného majetku. Do konce roku chtějí prodat své dceřiné společnosti a podle zveřejněných znaleckých posudků získají zhruba 1,2 miliardy korun. Celý proces ale kvůli složitému schvalování nabírá zpoždění a firmy bude nutné přeceňovat.

Majetek se od ČSA ovšem příliš nevzdálí. Prodané firmy se stejně jako aerolinie stanou součástí státního Českého aeroholdingu. Do něj se začlení i Letiště Praha, které od ČSA za dobu, kdy oběma firmám šéfuje Miroslav Dvořák, koupilo budovy a pozemky za půl druhé miliardy korun.

ČSA tak získávají hotovost potřebnou pro své další fungování. "Cena každé z prodávaných dceřiných společností bude stanovena soudem jmenovaným znalcem. České aerolinie využijí tyto prostředky zejména na splátky letadel," popisuje mluvčí firmy Hana Hejsková. Veškerý majetek ale zůstává ve vlastnictví propojených státních firem. Český aeroholding si na rozdíl od Letiště bude muset na kupovaný majetek ČSA půjčit od bank.

,,To, že nám (aeroholdingu) půjčí, je důkazem, že jde o zdravý byznys," říká Miroslav Dvořák, který kromě ČSA a Letiště řídí i vznikající Český aeroholding. Cena, kterou určí znalec, bude podle něj odpovídat reálné tržní ceně, a poškozen tak nemá být ani aeroholding, jenž by platil nereálně vysokou cenu, ani České aerolinie, které by od jiné státní firmy získaly méně, než kdyby dceřiné firmy privatizovaly.

Záruky závisí na postoji regulátorů

Banky podle Dvořáka přislíbily poskytnutí peněz i bez záruk a zástav. Podmínkou ale je, že antimonopolní úřad i Evropská komise kývnou na celý plán založení aeroholdingu. Banky tak budou mít jistotu, že se součástí holdingu stane i ziskové Letiště Praha.

Peníze pro ČSA

600

milionů korun je přibližná cena firmy Czech airlines handling, která má ve skupině ČSA na starosti odbavení cestujících.

 

400

milionů korun je přibližná cena firmy Czech airlines technics, která opravuje a udržuje letadla. Zákazníky firmy jsou hlavně jiné aerolinie.

 

200

milionů korun může ČSA získat od aeroholdingu za dceřinou firmu Holidays Czech Airlines, která provozuje charterové lety.

O tom, zda plán dostane zelenou, se zatím nerozhodlo. Antimonopolní úřad nechce termín rozhodnutí předjímat. Zpoždění by mohly způsobit připomínky společnosti Travel Service, která vytváření aeroholdingu považuje za další státní podporu svého konkurenta. Sporným bodem může být i odbavování cestujících. Na Ruzyni si zatím, alespoň formálně, konkurují odbavovací služby Českých aerolinií a Letiště Praha. Pokud se obě firmy spojí v aeroholdingu, získají společně v těchto službách v Praze dominantní postavení.

Jasný není ani termín, kdy Evropská komise posvětí vznik aeroholdingu. Alespoň předběžný souhlas je důležitý, protože komise současně vyšetřuje, zda český stát nezvýhodnil na trhu ČSA, když jim v době, kdy firma bojovala o přežití, poskytl 2,5miliardovou kapitálovou injekci. Dvořák je ale přesvědčen, že stát neudělal nic, co by mohlo být pro komisi nepřijatelné.

"Rozhodnutí očekávám do konce roku. Výsledek ani načasování ale nelze přesně odhadnout, protože závisí i na tom, jak rychle reaguje členský stát na doplňující dotazy Evropské komise," říká mluvčí českého zastoupení komise Martin Stašek. Dvořák předpokládá, že konečný verdikt může padnout až v horizontu let. "Je to zdlouhavý proces," popisuje. Velké zpoždění by si vyžádalo přecenění firem.

České aerolinie mají za sebou první rok restrukturalizace. Během ní zrušily nejztrátovější destinace a snížily počet letadel i zaměstnanců. Škrtat ztrátové destinace a dále snižovat počet zaměstnanců hodlají ČSA i v dalších měsících. Aerolinie se chtějí zaměřit na lety na východ. Podle Dvořáka jsou největším zahraničním dopravcem na ruském trhu, až za nimi je počtem mezinárodních letů z Ruska německá Lufthansa.

Od září chtějí ČSA s aeroliniemi Etihad provozovat lety i do Asie a Austrálie. ČSA budou se svými stroji létat do Abú Dhabi ve Spojených arabských emirátech, kde cestující přestoupí na linky Etihadu.