Dvojice astronautů z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) v úterý ukončila výstup do volného kosmického prostoru, který trval šest hodin a 31 minut. Během něj mimo jiné instalovali zařízení, která mají během dvou let vyzkoušet možnosti doplňování paliva a oprav družic na oběžné dráze s pomocí robotů.

Šlo o 28. a poslední výstup do volného prostoru na ISS v éře raketoplánů. Návrat raketoplánu Atlantis se očekává 21. července předběžně ve 12:00 SELČ.

Tentokrát výstup do volného kosmu podnikli členové stálé posádky ISS Mike Fossum a Ron Garan, a nikoli astronauti z raketoplánu Atlantis, který právě v těchto dnech na orbitálním komplexu kotví. Téměř dvoutýdenní mise Atlantisu je 135. a zároveň poslední misí amerického raketoplánu.

Zařízení, které astronauti instalovali, o víkendu dopravil Atlantis na oběžnou dráhu spolu s téměř čtyřmi tunami vybavení, náhradních dílů a zásob na celý rok. Většina jich byla uložena ve víceúčelovém logistickém modulu Raffaello, který astronauti v pondělí otevřeli. V dalších dnech ho budou vykládat.

Astronauti Fossum a Garan během 6,5 hodinové směny vně orbitálního komplexu instalovali zařízení RRM (Robotic Refueling Mission) za 22,6 milionu dolarů (téměř 400 milionů korun).

 

RRM, zahrnující například nádrž s etanolem, má v příštích dvou letech vyzkoušet nástroje, přístroje a postupy, které by mohly být použity při doplňování paliva a opravě satelitů ve vesmíru pomocí robotů. Robot by měl umět přestříhávat dráty, instalovat ventily i provádět samotné přečerpávání paliva z jedné nádrže do druhé.

Zároveň odstranili porouchaný čpavkový chladící systém, který musel být nahrazován během tří náročných výstupů a nyní jej Atlantis přiveze zpět na Zemi. Pozdější transporty větších materiálů nebudou možné, jak připomíná DPA, neboť ruské Sojuzy nemají takové prostory.

Na oběžné dráze v současnosti funguje kolem 360 komerčních komunikačních satelitů a další zhruba stovka družic vlastněných státy. "Každému z nich jednou dojde palivo a bude dán do šrotu. Tak se to vždy dělalo. Pokud bude moct vyjít robot a palivo dočerpat, nebude třeba je dávat do šrotu," vysvětlil Benjamin Reed z Goddardova střediska kosmických letů v Marylandu.

 

Infografika

Stále však jde o hudbu budoucnosti a překážky jsou obrovské. Stávající satelity totiž nejsou konstruovány tak, aby jim bylo doplňováno palivo, a nejsou vybaveny navigačními pomůckami a reflektory, které by usnadnily přibližovací manévr servisního plavidla.

 

Oba astronauti se na úterní výstup připravovali asi hodinovým dýcháním kyslíku a padesátiminutovým fyzickým cvičením, což je prý méně náročné na spotřebu kyslíku než obvyklý noční pobyt ve vzduchotěsné přechodové komoře Quest.

V pondělí NASA o jeden den odložila návrat raketoplánu Atlantis, jenž si tak svůj poslední pobyt ve vesmíru prodlouží do 21. července. Tento čas bude využit především k vybalení a uspořádání dovezeného vybavení a seřízení různých systémů na ISS. Zpět na Zemi raketoplán přepraví odpad a vyřazená zařízení.

Let bez záložního raketoplánu

Třináctidenní mise Atlantisu je 135. a posledním letem raketoplánu. Nejméně do roku 2015 nebudou mít Spojené státy vesmírnou loď schopnou dopravovat astronauty do vesmíru, a NASA tak bude odkázána na ruské Sojuzy.

V raketoplánu Atlantis přicestovala čtyřčlenná posádka, kterou tvoří velitel Chris Ferguson, pilot Doug Hurley, letový inženýr Rex Walheim a Sandy Magnus. Dříve bývaly posádky šestičlenné nebo sedmičlenné, ale NASA jejich velikost snížila, aby se astronauti vešli do menších modulů Sojuz, které byly připraveny jako záchranná plavidla pro případ, že by se Atlantis při startu nebo na oběžné dráze poškodil.

Zatím je však stroj zcela v pořádku. Dříve měla NASA pro případnou záchrannou misi vždy připraven záložní raketoplán, ale Atlantis už žádný nemá.

Související