Škody z bouřek, přívalových dešťů a krupobití, které nad Českem řádily v minulých dnech, přesáhly podle tuzemských pojišťoven 100 milionů korun.

Česká pojišťovna měla k pátečnímu poledni z občanského pojištění za víkendové, středeční a čtvrteční bouřky hlášeno asi 1350 škod za více než 30 milionů korun.

"Evidujeme také několik desítek škod na majetku zemědělců za dalších 20 milionů korun," řekl mluvčí ČP Tomáš Zavoral.

V posledním týdnu způsobily živly klientům Kooperativy přes 1000 škod za celkem 35 milionů Kč.

Podle mluvčího pojišťovny Milana Káni postihly loni Česko živelné události podstatně většího rozsahu, ať už to byla sněhová kalamita na počátku roku, nebo povodně na Moravě na přelomu května a června.

Celkem ke konci loňského července registrovala Kooperativa přes 30.000 živelních škod za téměř miliardu miliardu Kč, za stejné období letos je to 10.000 škod za 250 milionů Kč.

Pojišťovně Allianz přibylo během čtvrtka dalších několik desítek škod z uplynulého víkendu, do kterých už se ale plynule dostávají i škody ze středeční bouřky.

"V této chvíli už je zřejmé, že bude Allianz za tyto rozmary přírody platit skoro 23 milionů korun, k pátku jde o 356 škod, ale tohle zdaleka není konečné číslo," upozornil mluvčí Allianz Václav Bálek.

Bouřky se lišily

Bouřky podle Zavorala způsobily nejrozmanitější škody a navzájem se od sebe dost lišily. Z víkendu byly hlášeny škody jak na majetku občanů (tedy na nemovitostech, domácnostech, zahradách apod.), tak hlavně na vozidlech po krupobití.

Ve čtvrtek a v pátek pak klienti hlásili hlavně škody na domech a domácnostech v důsledku vichřice, pádu stromů, stožárů nebo jiných předmětů a úderů blesku.

"Z praxe víme, že přijde-li jakákoliv kalamita v epicentru dovolených, budou ji lidé hlásit ještě v následujících několika týdnech," připomněl Bálek.

Chalupáři se ozývají s prodlením

Mnoho chatařů a chalupářů se teprve po příjezdu na svoji nemovitost dozví, co se jim stalo. Téměř okamžitě se ozývají motoristé, protože ti najdou své plechové miláčky poničené většinou bezprostředně po bouřce. Mnoho majitelů domů a rekreačních obydlí však v tuto chvíli ještě nemusí tušit, co je potkalo.

"V Klientském centru Allianz proto standardně očekáváme větší počty telefonujících v pondělí, tedy po víkendu," dodal.