Důležité je při výběru kurzu v rozumné míře sledovat jak cenovou nabídku, tak i kvalitu výuky. Kvalitu je možné zjistit z nabízeného programu jazykové školy i z jejího působení na trhu a učitelského týmu, který škola sdružuje. Praxe lektorů, dosažené vzdělání a reference, které mohou poskytnout jejich dosavadní studenti, by měly být hlavními ukazateli pro výběr jazykové školy z nabídky, která na českém trhu existuje.

Společnosti, které nabízely jazykové kurzy ve formě benefitů, tyto často zrušily a navíc se prohloubila snaha firem vybírat si pro kurzy školy nabízející co možná nejnižší cenu. Bohužel, toto směřování, při kterém až příliš často rozhoduje nabídka menší i o pár korun, není ten správný směr, pokud jde o dosažení co nejvyšší úrovně výuky. Cenová relace se stala ukazatelem konkurenceschopnosti na trhu nezávisle na tom, jak se k ní jazykové školy dopracovaly. Snížení cen přitom významně souvisí s tím, jak (ne)kvalitní lektory škola zaměstnává a také s její ochotou pracovat za podmínek určených trhem.

CENA NEMŮŽE BÝT VÝHRADNÍM KRITÉRIEM

Mnoho zkušených lektorů jazykových kurzů a učitelů pracujících pro jazykové školy nabízejících firemní výuku nemůže snižovat odměnu, za kterou učí, z jednoduchého důvodu - nabízejí širokou škálu schopností a dovedností, od vysoké úrovně jazyků, které mohou učit, přes různé typy angličtiny, ku příkladu obchodní nebo právnická či medicínská angličtina, po flexibilitu v přípravě individuálních kurzů. Své vzdělání mají lektoři potvrzeno diplomy a certifikáty, navštěvovali soukromě programy na dosažení vyššího vzdělání, které si hradí sami. Když k těmto faktům připočteme délku jejich praxe, ohodnocení, které si zasluhují, je nakonec o mnoho vyšší, než jaké dnes trh nabízí. Plně obsazený lektor může odučit 20-25 hodin týdně a neexistuje způsob, jak toto číslo ještě navýšit, a to zejména kvůli častému cestování za klientem a prostojům. Mzda za hodinu jeho času by při průměrné mzdě v České republice (25 800,-Kč ) dosáhla 250-300 korun, nezapomínejme ale, že cesta za klientem je nehrazená, a tudíž je situace lektora cizích jazyků jiná než třeba u pedagogického sboru se zázemím vlastní vzdělávácí instituce.

ŠETŘIT NA LEKTORECH SE NEVYPLATÍ

Je smutným faktem, že snaha dosáhnout co nejnižší cenu kurzu vede k neblahé situaci, kdy jsou najímáni noví lektoři, kteří nabízejí jen to, že mluví svým mateřským jazykem; tento stav je při představě, že my sami se, jako rodilí mluvčí českého jazyka, nevyznáme v odborném jazyce třeba právnického textu, alarmující. Stále rostoucí poptávka firem po tzv. business language a dalších odborných složkách jazyka a dále poptávka po výuce exotických jazyků z důvodů rozmáhajícího se obchodu, např. s asijskými společnostmi, kontrastuje s představou o ceně. Zajištění kurzu nekvalifikovaným lektorem naopak může vést k přeplacení kurzu kvůli neefektivnosti výuky a nedostatečným výsledkům; přehnaně kladený důraz na primární náklady proto není tou správnou cestou. Jazykové školy bohužel mohou tuto situaci ovlivňovat jen částečně. Jestliže si je lektor vědom "své ceny", nepřijímá kurz i z důvodu nízkého platového ohodnocení a šetří si svůj vlastní čas na lepší nabídku. Kurzy jsou z tohoto důvodu často obsazovány lektory, kteří toho nabízejí jednoduše méně, a pochopitelně že tím kvalita výuky trpí.

Když tedy dojde k negativnímu vývoji ve výuce, odrazí se to ve všech směrech. Společnosti, které si objednají kurz, u kterého stlačily cenu dolů natolik, že kurzy už nemohly být nabídnuty tomu nejkvalitnějšímu lektorovi, po čase mohou zjistit, že postup ve výběru byl nesprávný. Dochází k nesplnění cílů stanovených před zahájením výuky, studenti necítí, že postupují ve svých znalostech. Když jim lektor nevyhovuje, na hodiny se netěší nebo na ně vůbec nechodí, zlepšení se nemůže dostavit. Proto se zajištění kurzu, kdy je jedinou podmínkou nízká cena, nakonec jeví jako ztráta času a hlavně peněz. Energie věnovaná zařizování a řešení problémů kolem takových kurzů způsobí následnou demotivaci zaměstnanců. Kvalita výuky je tedy nadevše důležitá pro dosažení spokojenosti u klienta a adekvátních výsledků.

POPTÁVKA SE DIFERENCUJE A POŽADAVKY POSTUPNĚ ROSTOU

Už bylo řečeno, že zájem firem přetrvává a navíc, dalo by se říci, že je možné pozorovat určitou mírně vzrůstající tendenci v poptávce, která byla na delší dobu výrazně oslabena "krizí". Zadání klientů a jejich poptávka se stávají náročnějšími nežli v časech, kdy se výhradně poptávaly kurzy obecné angličtiny. Rovněž požadavky na typy kurzů se postupně modifikují a firmy mnohem častěji žádají i kurzy odborné - jako business English, právnická, medicínská nebo ekonomická angličtina, minoritní jazyky jako dánština, finština a podobně. Novinkou je i poptávka po jazycích pro nás dosti exotických jako čínština, nebo dokonce kantonský dialekt čínštiny. Pravdou ale zůstává, že klienti, kteří mají zájem o tyto jazyky, se je učí v rámci úrovně začátečníků pro prvotní komunikaci, a to na jednoduchou konverzaci v hotelu nebo obchodě - jakékoliv jednání jsou pak vedeny vždy přes tlumočníka nebo angličtinu.

DOMINUJE STÁLE ANGLIČTINA

Vzestup poptávky po nadstandardní výuce ale neovlivnil prim, který hraje anglický jazyk, a to ve všech úrovních. Ještě stále přetrvává bohatá poptávka po kurzech začátečníků, nebo tzv. věčných začátečníků. Dále pak všechny úrovně až po ty nejvyšší, pro které se nejčastěji volí rodilí mluvčí v příslušném jazyce. Výhodou je samozřejmě to, že výuka je vedena v cizím jazyce. I rodilý mluvčí může absolvovat řadu kurzů a vzdělávacích programů, které mu dopomáhají dostat svoje znalosti v metodice na nejvyšší úroveň a poskytovat tak výuku na úrovni absolventa vysoké školy s pedagogickým vzděláním. Zejména tedy lektor s pedagogickým vzděláním z českých škol a nebo absolvent kurzu pro rodilé mluvčí pro výuku své mateřštiny pro cizince a držitel certifikátu TEFL (Teaching English as Foreign Language) je vhodný na nestandardně zaměřené speciální kurzy nebo na vysoké úrovně u pokročilých studentů. Jak jsme se už zmínili, tam bohužel často dochází k problému se "zaplacením" lektora.

NEOPADÁ ZÁJEM O CERTIFIKÁTY, TESTY A ZKOUŠKY

I nadále je tedy zájem o různé zkoušky, nejčastěji o mezinárodně uznávané zkoušky z Cambridge, dále mnoho firem vyžaduje průběžné testování ze škol samotných, díky kterému je možné sledovat úroveň dosaženou studenty, kteří kurzy navštěvují a flexibilně aplikovat potřebné změny. Jestliže je zájem o intenzivní a jinak specializované kurzy, jazyková škola by měla být schopna vytvořit adekvátní program a zabezpečit vhodného lektora, který výuku povede.

Důležité je tedy při výběru kurzu v rozumné míře sledovat jak cenovou nabídku, tak i kvalitu výuky. Kvalitu je možné zjistit z nabízeného programu jazykové školy i z jejího působení na trhu a učitelského týmu, který škola sdružuje. Praxe lektorů, dosažené vzdělání a reference, které mohou poskytnout jejich dosavadní studenti, by měly být hlavními ukazateli pro výběr jazykové školy z nabídky, která na českém trhu existuje. Každá škola se totiž svými lektory prezentuje a tím, že zabezpečí při přijímacím pohovoru a kontrole jejich zkušeností a vzdělání jistou úroveň, dosáhne maximální kvality v praktické výuce. Cena kurzu by měla proto být v žebříčku podmínek na jiném než prvním místě.

I když je momentální tlak na cenu jedním z rysů trhu, pozitivní je fakt, že u zákazníků jazykových škol sledujeme určité zvažování svého konání. Jsou firmy, které po čase zjistily, že nekvalitní výuka způsobila nezájem studentů o hodiny a následnou stagnaci na místě - tudíž nesplnění cíle jazykového kurzu. Přehodnocují proto své konání a s postupem času si vybírají jiné dodavatele schopné poskytnout lektory na vysoké úrovni. Domníváme se proto, že v budoucnu bude tato tendence viditelnější a důraz na kvalitu předčí jiné podmínky.

 

Katarína Lukáčová

metodička jazykové výuky jazykových škol Slůně - svět jazyků

Alka Language Specialists