Festival sexuálních menšin Prague Pride je podle odborníků dobrou šancí pro tuzemské obchodníky a zejména podnikatele v cestovním ruchu. Pětidenní přehlídka s koncerty, diskusemi i večírky přilákala do hlavního města několik tisíc účastníků z tuzemska i zahraničí, což zvýší povědomí o Česku za hranicemi země.

Homosexuálové jsou přitom považováni za zákazníky, kteří nemají hluboko do kapsy, a už nyní tuzemskému turistickému průmyslu přinášejí několik miliard korun ročně.

Příliv nových zákazníků v těchto dnech zažívá 25 pražských gay restaurací, barů, klubů či saun. Tržby rostou i některým prodejcům specializovaným na homosexuální klientelu, kterých je v Česku zatím poskrovnu.

Až několikanásobné zvýšení prodeje hlásí například internetový obchod obchod Queershop.cz. "Zájem je hlavně o duhové vlajky a nejrůznější duhové předměty, které slouží jako módní doplněk," řekla Markéta Navrátilová z Queershop.cz.

Podobné akce jako je Prague Pride mohou podle odborníků přispět k propagaci Česka jako velmi přátelské země k menšinám, a posilovat tak počet příjezdů gay a lesbických turistů. Analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek odhadl, že už nyní ročně do ČR přijíždí zhruba 600 tisíc turistů homosexuálů, přičemž drtivá většina z nich míří do hlavního města. O něco nižší číslo uvedl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura, podle kterého počet příjezdů do ČR ročně dosahuje zhruba 400 tisíc.

Růžová turistika na vzestupu

Měnící se názor na tento druh cestovního ruchu se podle Beránka v současnosti odráží v příjmech plynoucích z homosexuální turistiky. V ČR příjmy z takzvané růžové turistiky dosahují 12 miliard korun. "Páry stejného pohlaví nemají děti, mohou si tak dovolit vyšší standard služeb. Sami v běžném životě žijí na vyšší úrovni a tu také očekávají u služeb v cestovním ruchu. Homosexuální turistika má i nadále velký finanční potenciál," vysvětlil Beránek.

Dlouhodobé dopady probíhající akce Prague Pride na počet příjezdů do budoucna není možné přesně odhadnout, míní ředitel české turistické centrály CzechTourism Rostislav Vondruška. V případě této komunity ale velmi dobře funguje způsob osobního předávání doporučení. Pokud jsou tedy návštěvníci se službami a s přístupem v Česku spokojení, můžeme očekávat nárůst počtu příjezdů, dodal.

Tento druh turistiky je podle Vondrušky nyní nezanedbatelnou součástí příjezdového cestovního ruchu. "Celosvětově se uvádí, že tento segment tvoří přibližně deset procent celosvětového trhu cestovního ruchu. Největšími zdrojovými zeměmi pro český gay a lesbický turistický ruch jsou v současnosti Německo a Nizozemsko," podotkl.

Duhové samolepky nejen na obchodech s módou

Podle odborníků, kteří se pohybují v komunitě homosexuálů, v Česku zatím nefungují kamenné prodejny specializované na zákazníky z řad gayů a leseb. Například módu homosexuálové často chodí nakupovat do butiků, které provozují jejich známí. První obchodníci ovšem dávají pomocí duhových samolepek najevo, že homosexuálové jsou u nich vítanými zákazníky. Duhovou samolepku na dveře vylepil například pražský obchod AAnet.cz, který se specializuje na servis a prodej výpočetní techniky a leží mezi dvěma největšími gay kluby v Praze.

"Máme mnoho stálých zákazníků, které jsme potkali na místech, ze kterých se dá usuzovat, že se jedná o gaye, lesby nebo trans-lidi. Myslíme si, že nám to může pomoci utvrdit nové zákazníky o loajalitě, pochopení a především toleranci ve stále ostřejší konkurenci ostatních obchodů," zdůvodnil na portálu Colourplanet.cz vylepení duhové samolepky manažer obchodu AAnet.cz Marek Foštof.

Zákazníci z řad homosexuálů mohou mít v případě oprav počítačů například obavu z toho, že technici náhodnou objeví jejich soukromé fotografie či videa. "Běžně se nám stává, že za námi jezdí klienti zdaleka, protože vědí, že nás nic nepřekvapí a že vždy zachováme kamennou tvář a především klientovu důstojnost," podotkl Foštof.