Ruská společnost Orbital Technologies a výrobce kosmických lodí Eněrgija, které za projektem stojí, očekávají, že první orbitální komplex tohoto typu bude komerčně životaschopný a že pomůže otevřít dveře nové éře komerčních úspěchů v kosmickém průmyslu.

Životnost CSS bude nejméně 15 let, udává Orbital Technologies. Po tuto dobu bude k mání řada ubytovacích balíčků od krátkodobých misí v trvání tři až 14 dní až po šestiměsíční. V nabídce budou rovněž pobyty podle přání zákazníků, kterým budou k dispozici čtyři kajuty.

Například za pětidenní rekreaci ve výšce 350 kilometrů nad zemským povrchem zaplatí zájemce 988 000 dolarů (téměř 17 milionů korun). V ceně je jídlo ohřívané v mikrovlnce, ovocné džusy, LCD monitory v běžné velikosti a zřejmě i vysokorychlostní připojení k internetu. Radost z nevšedního zážitku by mohl zkazit jen zákaz konzumace alkoholických nápojů, jejichž účinek ale vynahradí výhled z oken na Zemi.

Portál crazyengineers.com poznamenal, že doufá v brzký rozmach tohoto odvětví a výstavbu dalších orbitálních hotelů. Konkurence pak totiž srazí ceny dolů.

CSS mimo jiné nabídne prostor pro výzkum v prostředí mikrogravitace, státem financové kosmické lety s lidskou posádkou a ubytování vesmírných turistů. Umožní také údržbu a opravu satelitů a poslouží jako základna pro pilotované lety na nízkou oběžnou dráhu.

Nouzový úkryt pro posádku ISS

Orbital Technologies na svém webu zdůrazňuje i fakt, že CSS se může stát nouzovým útočištěm pro posádku Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).

CSS podle Orbital Technologies bude ultra moderním zařízením s odkazem na čtyřicetiletou historii ruského kosmického průmyslu, který se podílel na výstavbě orbitálních stanic počínaje vůbec prvním zařízením tohoto typu Saljutem 1 až po současnou ISS.

Od zahájení provozu bude nová stanice schopna ubytovat sedm lidí, postupem času by se kapacita měla zvětšit. CSS bude obíhat rychlostí přes 28 tisíc kilometrů v hodině na nízké oběžné dráze ve vzdálenosti asi 100 kilometrů od ISS. Tato pozice má být ideální pro maximální úsporu energie během transportu nákladu a posádky mezi oběma orbitálními komplexy.

CSS je prý navržena tak, aby u ní mohla zakotvit všechna nákladní plavidla i lodě s lidskou posádkou, u kterých se očekává, že budou v následujících deseti letech v provozu. Mimo jiné se počítá s ruskými Sojuzy a Progressy, s evropskými ATV a ARV, s komerčním Dragonem americké společnosti SpaceX nebo s čínskou Šen-čou.