Středeční letecké neštěstí u ruské Jaroslavle, kde havaroval letoun s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl, si vyžádalo 43 obětí včetně českých hráčů Karla Rachůnka, Jana Marka a Josefa Vašíčka. Přežili jen dva lidé - ruský hokejista Alexandr Galimov a palubní inženýr Alexandr Sizov.

Spekuluje se o tom, že za havárií mohly kromě technických potíží se strojem stát i chyby v pilotáži.

Nakolik mohou být tyto verze pravděpodobné? Jak obtížné je s letadlem vzlétnout? Jaká rizika při manévru hrozí? Jaká je bezpečnost ruských letadel? A jak probíhá výcvik pilotů?

Nejen na tyto otázky jste se ptali dopravního pilota Karla Mündela, který byl hostem on-line rozhovoru se čtenáři serveru IHNED.cz.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Zdravím vás, chtěl bych se zeptat: co by měl pilot dělat, když mu netáhnou motory, jak by měly. Jde rozjetý stroj tedy bezpečně zastavit ještě před vzletem?
Karel Mündel
Před vzletem se počítají výkonové parametry, které musí letoun při vzletu dosáhnout pro bezpečný vzlet. Neakceleruje-li tak jak má, je jediným řešením přerušení rozjezdu do tzv. rychlosti rozhodnutí. Nad ní už nelze letoun na dráze bezpečně zastavit.
Čtenářský dotaz
Pri normalnim vzletu, tesne po odlepeni na kratke draze vam vysadi vsechny motory. Jaky je postup treba i pro aerolinky? Preferuje se to zvedat nebo hledat volne pole vpredu?
Karel Mündel
Na takovou situaci žádný postup nepamatuje, pravděpodobnost je minimální, ale zázraky typu "hudsonské přistání" se dějí.
Čtenářský dotaz
Předpokládám, že pokud v tomto případě šlo o bývalé vojenské letiště bude asi délka vzletové dráhy cca 2500 m. Pokud by došlo k situaci, kdy nebyly vzletové klapky nastaveny v příslušné vzletové konfiguraci (ať už z jakéhokoli důvodu) a posádka toto zjistila až po dosažení rychlosti Vr, myslíte, že byla šance dobrzdit letoun ještě v předpolí, nebo bylo lepším řešením pokusit se o vzlet?
Karel Mündel
Z otázky tuším leteckého znalce. Jak je již výše uvedeno, rozhodnutí pokračovat ve vzletu musí padnout do v1 a to je rychlost vždy nižší, než rychlost rotace. Na vzlet bez klapek není letadlo obvykle konstruováno.
Čtenářský dotaz
Dobry den, podle unijnich udaju nesmi tento typ leadla od r. 1993 letat ve statech EU. Vzpominam si, ze se CSA zbavily ruskych letounu v olovine 90. let. Jake jsou hlavni priciny toho, ze ho ruske urady jeste nechavaji skoro 20 let presluhovat? Je v nich korupce stejne castym zjevem jako v ruske spolecnosti vubec?
Karel Mündel
Nemyslím si, že by to přímo souviselo s korupcí, ale problémem je technická kompatibilita ruských strojů s "evropským", resp. západním vzdušným prostorem. Přístrojové vybavení a potřebné certifikace jsou nákladné a modernizace ruských letadel provozovaných na vnitrostátních tratích je nevyžaduje, proto ale nemohou létat mimo území CIS. Jinak letouny ruské výroby nikdy nbyly vyloženě špatné - např. Tu154 provozované svého času ČSA patřily v té době ke světové špičce díky palubnímu počítači UNS. Jeho zástavbu si ale ČSA dělaly ve spolupráci s firmou Universal a NEBYLA ZADARMO!!
Čtenářský dotaz
Dobrý den, svědkové havárie uváděli, že se letadlo rozzlomilo ve vzduchu. Tudíž nechápu, jak se mohl odlepit od země, když neměl potřebný tah a jak je možné, že se tedy rozzlomil ve vzduchu? Jaktože nespadlo letadlo v celku? Děkuji.
Karel Mündel
Výpovědi svědků je vždy třeba brát "s rezervou" a učí se to již v základním kurzu pro vyšetřovatele nehod. Obecně platí, že laik občas "přizpůsobuje" příběh svému chápání situace a také, že čas v očích svědků běží jinak než ten reálný.
Čtenářský dotaz
Někde jsem četl, že na startovací dráze je vyznačen bod, na kterém musí letadlo mít určitou rychlost, aby dokázalo vzlétnout. Pokud takovou rychlost nemá, může v tomto bodě pilot ještě bezpečně start zrušit. Je to pravda?
Karel Mündel
Ten bod není na dráze, ale na rychloměru. Označuje rychlost V1 (rychlost rozhodnutí) a byla o ní již dnes řeč. Tato rychlost je proměnná a závisí na váze letounu, stavu dráhy (mokrá, zasněžená, suchá), teplotě vzduchu, síle a směru větru, nadmořské výšce letiště. Z toho vyplývá, že pro každý start je jiná a závisí na ní bezpečné provedení vzletu, ale rozhodnutí vzlet přerušit. Pak již není dostatek dráhy na dobrždění!
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaké místo v letadle je nejbezpečnější? Děkuji.
Karel Mündel
Obecně se říká, že nad křídlem, tam ale nikdo nechce sedět, protože během letu nic neuvidí. Malé poškození vykazují obvykle i ocasní části letounu, proto se tam ukládají havarijní zapisovače, ketré se tak chrání před poškozením. Ostatně podle zpráv z Jaroslavli i v tomto případě se po vyproštění cestujících zajímali záchranáři právě o ocasní část odkud vyjmuli zapisovač letových dat i zapisovač zvuků v kabině. Prý jsou oba v dobré stavu a data budou k dispozici, což je důležité pro vyšetřování události.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Vzhledem ke své profesi, domníváte se že existuje nějaké riziko takto fatální havárie i v rámci leteckého provozu v EU, při využívání zavedených a renomovaných dopravních společností jednotlivých evropských států? Pokud ano, dokážete odhadnout s jakou pravděpodobností? A ohledně této nehody, domníváte se že se jednalo o technickou závadu, nebo o lidské selhání?
Karel Mündel
Riziko nehody nelze vyloučit v žádné lidské činnosti, tudíž ani v letectví. Otázkou je jaká preventivní opatření se přijímají: výcvik, kvalitní technika, mezilidské vztahy a kultura uvnitř firmy, předpisové zázemí a dozor nad provozem. Za rok 2011 se ve zprávě IATA (asociace leteckých dopravců) píše, že nehodovost letadel "východní provenience" byla 7x vzšší, než u letadel "ABCE" (Airbus, Boeing, Canadair, Embraer, ...)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, je podle Vás skutečně pravda, že Jak 42 s dvěma motory nezvlétne? A nemrzí Vás, že jste hostem chatu a debat pouze v případech leteckých neštěstí?Děkuji a přeji hezký den
Karel Mündel
Obecně se s kamarády radši bavím na letišti, nebo "u piva" a chatu neholduji. Mou "druhou" profesí je zájem o letecké nehody jako zdroj poučení pro budoucí konstruktéry i letové instruktory. Rád pomohu komentovat i takovéto nepříjemné události, protože NEMÁM rád rádoby kvalifikované dezinformace a předčasné závěry. Co se týká letu na dva motory u Jaku 42, nevím jaké má přesně výkony, ale v případě jeho menšího bratra Jak40 se říkalo, že "...má třetí motor proto, aby pomohl překonávat odpor vzniklý zástavbou třetího motoru".
Čtenářský dotaz
Dobrý den, slyší pilot potlesk cestujících v kabině? Karel
Karel Mündel
Občas ano, záleží na tom, jak je potlesk silný. Nejhorší je, když se to pilotovi po přistání ale jen zdá a ostatní si myslí, že nás sestřelili:-)))
Čtenářský dotaz
Dobry den, jak nebezpecne jsou poryvy vetru? Byla tam reka, tedy mohlo to byt taky od proudeni vzduchu? Daji se takove jevy bezpecne poznat z kabiny?
Karel Mündel
Je vidět, že jste studoval obrázky z místa nehody. Určitě se nedá v této chvíli vyloučit vliv střihu větru a vliv terénu (koryta řeky). Snažím se (zatím marně) získat informace o počasí v Jaroslavli v okamžiku vzletu. Z kabiny se dá lecos odhadnout, něco napoví zkušenost s místními vlivy, ale úplně spolehnout se na to nedá. Důležitá je aktuální informace od meteorologů.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, občas se v diskuzích na internetu objevují názory, že obecně klesá úroveň nových pilotů, dochází k podvodům při vykazování odlétaných hodin nutných k získání licence apod. Přesto letadla létají bezpečně (alespoň v "naší" části světa) a problémy se zatím vyhýbají i nízkonákladovým aerolinkám, které často expandují závratným tempem a potřebují hodně pilotů. Jaký je Váš názor na úroveň nových pilotů a rozdíl mezi tradičními a nízkonákladovými dopravci z hlediska kvality pilotů ? Je (dle mého) neklesající bezpečnost letecké dopravy při růstu přepravených cestujících dána vyspělejší technikou ? Děkuji za odpověď a přeji příjemný den.
Karel Mündel
S příchodem nové moderní letecké techniky vznikly nároky na přípravu nových (i starých) pilotů pro zvládnutí palubních systémů a postupů umožňujících lety v "přeplněných" vzdušných prostorech (snížené rozestupy, přistání za nízkých dohledností). Zůstávají ale klasické návyky, které se pilot učí ve svých začátcích na malých letounech. Prvním z nich by měl být respekt z pohybu prostorem a ohled k "třetím osobám" (pasažéři, nebo lidé ve vesnici pod vámi). Jakákoliv nekázeň, nerespektování předpisů a postupů, nebo přílišná důvera v automat se vymstí. Co se týká "nízkonákladovek", mnohé předčí i tzv. renomované dopravce (např. Easy Jet). P.S. Nejsem placen za jejich reklamu, to je jen prosté konstatování faktů!!
Čtenářský dotaz
A máte tedy nějaké informace o tom, zda pilot letounu v Jaroslavli už překročil onu hraniční rychlost, kdy nelze letadlo bezpečně zastavit?
Karel Mündel
Odpověď je jednoduchá: NE To se bude vědět až po přečtení letových dat. Právě jsem četl, že je MAK úspěšně stáhnul a chystá se k jejich analýze. To může trvat týden.
Čtenářský dotaz
Jak je možný že se letoun při startu po explozi několik metrů nad zemí roztrhne na 2 časti ještě ve vzduchu.Není možný výbuch v oblasti nádrže v trupu?
Karel Mündel
Možné to je, ale trosky by vypadaly asi jinak.
Čtenářský dotaz
Jaký je tedy podle vás (vím, že hodně předběžný a spekualtivní) odhad toho, co se v Jaroslavli stalo?
Karel Mündel
Co chcete slyšet od člověka, který se vždy v médiích snaží vysvětlit, že u letecké nehody to trvá měsíce, ne-li roky viz. AF447 v Atlantiku. Škoda, že se média nezajímají o výsledky vyšetřování po roce. Tam se lze poučit a vidět výsledky. Dokonce i tam, kde žádné nejsou - hovoří to pak o liknavosti a neprofesionálním přístupu k vyšetřování události.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Zažil jste již, co by pilot, "stav nouze"?
Karel Mündel
Za více jak třicet let létání s malými i velkými letadly člověk zažije leccos. Na simulátoru to pak zažívá nejméně dvakrát za rok. Naposledy to byla dekomprese, vysazení generátoru, pokles tlaku hydrauliky a požár motoru při vzletu (bylo to do V1, takže jsme přerušovali vzlet a evakuovali všech 150 cestujících):-)))
Čtenářský dotaz
Co zabilo pasažéry při pádu z pouhých deseti metrů? Nemám na mysli ty, kteří uhořeli. Děkuji za odpověď.
Karel Mündel
I pád z takovéto výšky způsobí vlivem velkého zbrždění smrtelná zranění. Už roky se studují možnosti jakýchsi "airbagů", ale v tomto případě by asi moc nepomohly. Zkuste si představit náraz při rychlosti cca 250km/h. Když letoun letěl, musel mít alespoň takovou - odpovídá to zhruba jeho kategorii (ale opravdu jen zhruba!!).
Čtenářský dotaz
Dobry den, mam jednu otazku. Letoun byl konstruovan pro 120 cestujicich a na palube jich bylo pouze 45. Je mozne ze by vsechny cestujici posadili do predu v letounu? Mohlo by to mit vliv na vyvazeni letounu a neschopnost stoupat? Diku Ju25
Karel Mündel
Velmi správně!! I to je možné, ale zatím to nevíme.
Čtenářský dotaz
Říkal jste "Ten bod není na dráze, ale na rychloměru". Nějak se mi nezdá, že by bylo možné polohu na dráze ignorovat a čekat jen na dosažení V1 - přeci pokud by letadlo akcelerovalo pomaleji, než má, tak téhle rychlosti může dosáhnout později, než normálně, v extrémním případě třeba až ke konci dráhy, kdy už nebude čas brzdit. Jak to funguje doopravdy a prakticky? Stanoví si pilot před startem nějaký bod na dráze, kde musí V1 dosáhnout, jinak start zruší, nebo se to nechává jen na jeho odhadu?
Karel Mündel
Máte pravdu! Ale nejde o stanovení bodu na dráze, ale zkušenost s tím, jak letoun akceleruje a jaká je indikace výkonu motorů. Má-li pilot pocit (ze zkušenosti), že letoun se nerozbíhá jak by měl, musí zastavit vzlet daleko dříve. To je otázka výcviku.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, které dnešní dopravní letadlo pro přepravu osob je svými letovými vlastnostmi ,dle Vašeho názoru, nejtolerantnější k chybám pilotáže?
Karel Mündel
Na to nemohu takto odpovědět, protože jsem ani zdaleka se všemi nelétal. Spoléhat ale na to, že mi letadlo něco promine je nehodné profesionálního letce. Když se ale historicky vrátím ke svým začátkům, nejtolerantnější letadlo byl L13 Blaník OK-8801, na kterém jsem letěl své první sólo!!
Čtenářský dotaz
Dobrý den, co je to prosím MAK (zmíněno v odpovědi v 9:19) a kde čerpáte oficiální odborné informace o průběhu a závěrech vyšetřování leteckých nehod? Děkuji
Karel Mündel
MAK - mezistátní komise pro civilní letectví vznikla na základě dohody o spolupráci v civilním letectví mezi státy bývalého Sovětského svazu (dnes Společenství nezávislých států - SNS). Má svůj úřad pro vyšetřování leteckých nehod, který provádí vyšetřování na území SNS a spolupracuje s dalšími komisemi při nehodách letadel registrovaných v SNS v zahraničí. Jsem členem komise pro Analýzu a prevenci leteckých nehod při Mezinárodní federaci dopravních pilotů IFALPA (a jsem hrdý na to, že jako Češi jsme jediní z bývalého východního bloku) a zastupuji IFALPA v komisi pro klasifikaci leteckých nehod při IATA (mezinárodní asociace leteckých dopravců).
Čtenářský dotaz
nemyslite, ze je nekdy lepsi prerusit vzlet i po dosazeni kriticke rychlosti v1, nez riskovat pad podobne jako v jaroslavli? precijen se mi zda bezpecnejsi brzdit z velke rychlosti po zemi, nez to same ze vzduchu. pohled amatera...
Karel Mündel
NIKDY, to se učí každý dopravní pilot!
Čtenářský dotaz
Děkuji za předešlou odpověď. Ještě jsem se chtěl zeptat na Váš názor ohledně umístění věže, o kterou letadlo zavadilo. Děkuji
Karel Mündel
Podle všeho nešlo o letištní věž, ale anténu systému přibližovacích leteckých majáků, která je v ose vzletové dráhy. Děkuji všem čtenářům serveru IHNED.cz za otázky a přeji pěkný den.