Boeing budoucnosti se příští měsíc vydá na svůj první komerční let. Dlouho očekávaný letoun, jehož plánovaný příchod se zpozdil o tři roky, získá japonský dopravce All Nippon Airways.

Pro cestující jsou zajímavé především novinky v podobě větších zavazadlových prostor nad hlavami či o 30 procent větší okna, díky nimž se na palubu dostane více světla.

Oproti svým předchůdcům se Boeing 787 Dreamliner liší hlavně konstrukcí karoserie. Na tu nebyly použity tradiční kovy, jako je například hliník, ale lehká karbonová vlákna a smíšené materiály. Snížením hmotnosti stroje si výrobce slibuje i snížení spotřeby paliva - a to až o 20 procent.

Šéf vývoje Boeingu 787 Mike Sinnett ale zároveň upozorňuje, že kvůli smíšeným materiálům zahrnující i plasty není důvod k obavám. "Plasty, to je to, co máme na přístrojových deskách v autech. Tohle takové plasty nejsou," shrnuje.

Kromě větších okének jsou mezi dalšími novinkami také elektronicky ovládaná stínítka tlumící sluneční paprsky, či bidety na toaletách. Vzduch na palubě díky nižšímu tlaku a umělému zvlčování podle výrobce méně dráždí dýchací cesty pasažérů.

Také úložné přihrádky nad hlavami se zvětšily. Mezi dopravními letadly jsou největší, uvádí Boeing. Celý prostor paluby je prý mnohem větší, než je tomu u klasických strojů se třemi řadami sedadel, a tím pádem nabízí i pohodlnější cestování.

Podívejte se na start a přistání Boeingu 787 Dreamliner: 

Video

Společnost Boeing k vyslání prvního letounu, jehož cena se pohybuje okolo 200 milionů dolarů, na pondělí přichystala oslavu v montážním závodě ve washingtonském Everettu. Už druhý den bude první prodaný Dreamliner poslán do Japonska ke svému novému majiteli.

Tříleté zpoždění, které smlouvu s japonským dopravcem provází, stálo výrobce už miliardy dolarů. "Dalo nám to hodně práce, než jsme dosáhli tohoto dne," prohlásil Scott Fancher, viceprezident a generální manažer vývojového programu 787.

 

Boeing má přitom o budoucnosti modelu 787 jasno: Do roku 2013 se stane hlavním soupeřem konkurenčního superjumba Airbus A350, kterého by měl nahradit. A pak bude vyrábět deset strojů měsíčně. Už má objednávky na 821 kusů.

Související