Palubní inženýr Alexandr Sizov, který jako jediný před víc než měsícem přežil pád letounu s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl, už během startovacího manévru cítil, že se blíží katastrofa.

Sizov to ve středu řekl reportérům ruské televize ve svém prvním rozhovoru po zářijové havárii. Prohlásil rovněž, že při startu letadla žádnou brzdnou sílu necítil.

Sizov byl jedním z 45 cestujících, s nimiž se v Jaroslavli 7. září zřítil letoun Jak-42 při charterovém letu do Minska. Při havárii zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního Lokomotivu. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček.

Podle Sizova na palubě letadla zavládla nervozita, když startovací manévr trval déle, než je obvyklé.

"Po nějaké době mezi cestujícími zavládla nervozita, když letadlo hned nevzlétlo. Po chvíli mi došlo, že stroj jede po oranici," vzpomínal Sizov na chvíle, kdy Jak-42 opustil ranvej a odpoutal se od země až na poli.

"Z pole jsme se pak odpoutali, ale bylo mi jasné, že letadlo padá a každou chvíli se rozbije o zem," řekl Sizov. Letoun se od země odpoutal jen o několik metrů, zavadil o anténu rádiového majáku a zřítil se na břehu Volhy.

Podle dosavadních výsledků vyšetřování mohla havárii způsobit zatím neznámá "dodatečná brzdící síla", která působila proti tahu motorů a znemožnila letadlu řádný start.

"Nepoznal jsem, jestli při startu někdo brzdil," řekl Sizov reportérům ruské televize. "Kdyby brzdili prudce, určitě bych to ucítil, ale mírné brzdění bych nepoznal," prohlásil.

Sizov, který podle ruských médií prodělal dvě plastické operace, je stále hospitalizován a propuštěn do domácího ošetřování bude nejdřív koncem října.

Mezistátní letecký výbor (MAK), který řídí vyšetřování jaroslavlské havárie, od počátku týdne na letišti Ramenskoje u Moskvy provádí zkušební starty identického letounu, aby objasnil příčiny katastrofy.

Právě v těchto dnech mají zkušební piloti vyzkoušet starty se souběžným brzděním, aby prověřili, zda právě taková chyba posádky mohla havárii způsobit.