Byla to náhoda, nebo marketingová akce? Specialista na IT a telekomunikace Pavel Bykov zjistil 28. září prostřednictvím speciálních hodinek s dozimetrem zvýšené hodnoty radioaktivity na dětském hřišti v pražském Podolí.

I když Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) média ujistil, že dvoucentimetrová jehla v pouzdře, zakopaná 8 cm pod zemí, není zdraví nebezpečná, bylo pražské Podolí následující den po nálezu pod lupou novinářů a také jednou z hlavních zpráv televizních zpravodajství.

 

ANKETA
Myslíte, že objev radioaktivity v Podolí pomocí hodinek byl náhodný?
Ano, náhodný
172 (28%)
Ne, šlo o reklamu
439 (72%)

 

Perfektní reklama

Radioaktivní nález v pražském Podolí vyvolal logické obavy rodičů o zdraví jejich dětí. Na to zareagovalo vedení Prahy 4, které slíbilo, že nechá zkontrolovat i ostatní dětská hřiště. Proč ale nezkontrolovat celou zemi? Nebo ještě lépe - kupme si všichni hodinky s dozimetrem.

Speciální hodinky

Běloruská společnost Polimaster je jednou z mála firem, které vyrábějí hodinky s dozimetrem.

Reklama zadarmo

O tom, že šlo o marketingovou akci na podporu drahých hodinek s dozimetrem od společnosti Polimaster (v ČR má výhradní zastoupení na prodej těchto hodinek společnost Empos), je přesvědčen Petros Michopulos z agentury Previa.

"Do minulého týdne, a to jsem chlap, jsem netušil, že existují hodinky s dozimetrem. Nevěřím tomu, že je ten muž měl zapnuty na nízkou citlivost, a přesto mu zareagovaly. A ještě je všude v médiích ukazuje: hodinky za dvacet tisíc. Dávám jen pět procent tomu, že by tohle byla náhoda. To je marketing za miliony korun," říká Michopulos.

O náhodnosti akce v Podolí pochybuje rovněž Zdeněk Kříž, mluvčí Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Ten dodává: "Pracuji v oboru už čtyřicet let, a o těchto hodinkách jsem nevěděl.

Teď už o nich všichni vědí." Jistou míru pochybností vyjádřila v reportáži České televize ze dne 29. září i Dana Drábová, předsedkyně SÚJB: "Kde se to tu vzalo? Je to tedy strašlivá náhoda."

Tiskový mluvčí SÚJB Marek Bozenhard si nemyslí, že by na dětské hřiště bylo pouzdro s jehlou podstrčeno. Za zvláštní ale považuje, že se našlo jen v několikacentimetrové hloubce.

Hodinky se prodávají

Společnost Empos, kde si Pavel Bykov hodinky koupil, odmítá, že by za akcí stála. "Ty hodinky s dozimetrem nejsou zase takový artikl, na němž bychom záviseli," řekl M&M Marek Vajda, obchodně technický manažer.

Mediální pozornost však firmě pomohla, od nálezu pouzdra už prodala deset hodinek s dozimetrem - nejlevnější stojí přes dvacet tisíc. Podle serveru Lupa.cz se "hodinky s dozimetrem" staly 29. září také nejvyhledávanějším spojením na Seznam.cz.

Na celé věci je podezřelé i to, že pouzdru s radioaktivní jehlou chybělo evidenční číslo. Michopulos navíc dává do spojitosti ukrajinský původ Pavla Bykova a hodinek, které pocházejí z Běloruska. Pavel Bykov však podezření, že radioaktivní materiál na hřiště umístil sám, zcela odmítá.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru