USA varovaly Írán, že nebudou tolerovat žádné narušení plynulosti dopravy v Hormuzském průlivu, oznámila agentura AP. Íránské vojenské námořnictvo o víkendu zahájilo v blízkosti této strategické obchodní cesty desetidenní cvičení.

Velitel íránského námořnictva ve středu prohlásil, že Írán je připraven a odhodlán uzavřít strategickou vodní cestu, pokud Západ zavede nové sankce na vývoz íránské ropy kvůli podezřelému jadernému programu Teheránu.

"Kdokoliv se pokusí narušit volnost navigace v mezinárodní úžině, stojí jednoznačně mimo společnost národů. Jakékoliv narušení nebude tolerováno," zdůraznila mluvčí americké flotily Rebecca Rebarichová.

Americké námořnictvo je podle ní "vždy připraveno zakročit proti zlovolným akcím, aby zajistilo svobodu plavby".

Demonstrace síly

Manévry íránského námořnictva se konají v pásu dlouhém asi 2000 kilometrů, který sahá od Hormuzského průlivu přes severní části Indického oceánu po Adenský záliv. Podle agentury AP by se íránské lodě mohly dostat do blízkosti plavidel amerického vojenského námořnictva působících v oblasti.

Mapa oblasti kolem Hormuzského průlivuHormuzský průliv

Do manévrů budou zapojeny ponorky, systémy raket země-voda, plavidla s rampami na odpalování raket, torpéda a bezpilotní letadla. Cvičení je podle AP ukázkou síly Íránu, který čelí rostoucí mezinárodní kritice kvůli svému spornému jadernému programu. Západ se obává, že Teherán usiluje o výrobu jaderných zbraní, Írán však tvrdí, že cíle jeho jaderného programu jsou mírové.

V oblasti Hormuzského průlivu kromě flotily amerického vojenského námořnictva působí i plavidla několika dalších zemí, které v regionu drží hlídky kvůli útokům pirátů.

Sedm strategických míst

Hormuzský průliv je mimořádně důležitý pro přepravu ropy. Prochází tudy vůbec největší světová tepna, po níž proudí třetina veškerých ropných tankerů. Objem transportu dosahoval v roce 2009 15,5 milionů barelů denně, uvedla agentura Reuters.

Na světě existuje celkem sedm takto strategických transitních míst pro černé zlato. Druhým největším je Malacký průliv u ostrovu Sumatra v jihovýchodní Asii, kudy se v roce 2009 přepravilo 13,6 milionů barelů denně.

Dva z hlavních světových uzlů se nachází i v Evropě: Dánskými úžinami proplulo ve sledovaném roce 3,6 milionu barelů denně, tureckým Bosporem pak 2,9 milionu.