Legendární londýnský doubledecker čeká velká změna. Od 20. února začne na jedné z městských linek jezdit osm autobusů se zbrusu novým designem.
"Postavili jsme opravdového bojovníka za ekologii, který pomůže zlepšit kvalitu vzduchu v našem městě," řekl pro BBC už během prvních testů starosta města Boris Johnson.
Nový doubledecker ušetří o 15 procent více energie než současné hybridní, a dokonce o 40 procent více než běžné naftové autobusy.
Nová verze slavného vozidla má dvě schodiště a troje vstupní dveře, a tak budou mít cestující znovu možnost nastupovat do autobusu a vystupovat z něj, kde se jim zalíbí.
Soutěžilo i studio Jana Kaplického
Konzervativec Johson vypsal soutěž na nový doubledecker v červenci 2008, dva měsíce po svém zvolení do funkce starosty. Zájemci mohli přicházet s nápady jak na celkový vzhled autobusu, tak na jeho jednotlivé části.
Nejkrásnější londýnský hotel se otevírá po dlouhé rekonstrukci - čtěte ZDE
Autobusy budoucnosti jsou v Praze. Podívejte se i na jejich předchůdce - čtěte ZDE
Konečnou podobu představila firma Wrightbus v květnu 2010 na návrh studia Heatherwick. Kvůli ceně 1,3 milionu liber za kus kritizovala labouristická opozice v čele Kenem Livingstonem výběr jako "projekt blyštivé marnivosti".
Mezi nerealizovanými návrhy, které však přilákaly pozornost médií byl například "usmívající se" doubledecker od H4 Group či vůz s prosklenou střechou od slavného architekta Normana Fostera.
Soutěže se účastnil i ateliér Futuresystems zesnulého českého architekta Jana Kaplického, který v minulosti představil například slavný návrh Národní knihovny na Letné. Se svým futuristickým modelem autobusu na vodíkový pohon však neuspěl.