Legendární londýnský doubledecker čeká velká změna. Od 20. února začne na jedné z městských linek jezdit osm autobusů se zbrusu novým designem.

"Postavili jsme opravdového bojovníka za ekologii, který pomůže zlepšit kvalitu vzduchu v našem městě," řekl pro BBC už během prvních testů starosta města Boris Johnson.

Nový doubledecker ušetří o 15 procent více energie než současné hybridní, a dokonce o 40 procent více než běžné naftové autobusy.

Nová verze slavného vozidla má dvě schodiště a troje vstupní dveře, a tak budou mít cestující znovu možnost nastupovat do autobusu a vystupovat z něj, kde se jim zalíbí.

Soutěžilo i studio Jana Kaplického

Konzervativec Johson vypsal soutěž na nový doubledecker v červenci 2008, dva měsíce po svém zvolení do funkce starosty. Zájemci mohli přicházet s nápady jak na celkový vzhled autobusu, tak na jeho jednotlivé části.

Konečnou podobu představila firma Wrightbus v květnu 2010 na návrh studia Heatherwick. Kvůli ceně 1,3 milionu liber za kus kritizovala labouristická opozice v čele Kenem Livingstonem výběr jako "projekt blyštivé marnivosti".

Mezi nerealizovanými návrhy, které však přilákaly pozornost médií byl například "usmívající se" doubledecker od H4 Group či vůz s prosklenou střechou od slavného architekta Normana Fostera.

Soutěže se účastnil i ateliér Futuresystems zesnulého českého architekta Jana Kaplického, který v minulosti představil například slavný návrh Národní knihovny na Letné. Se svým futuristickým modelem autobusu na vodíkový pohon však neuspěl.