"Potapěči z pobřežní hlídky právě našli ve vraku Concordie pět těl, která se nacházela na zádi lodi," oznámila v úterý italská tisková agentura ANSA. Počet obětí páteční námořní katastrofy se tak zvýšil na 11.

Prohledávání vraku ztroskotané lodi pokračuje od sobotního rána téměř bez přestávky. Teď se do akce zapojilo i italské námořnictvo. Do některých částí vraku, které zůstávají nepřístupné, totiž umisťují nálože, aby překážky odstranili.

Záchranáři doufají, že se jim ještě podaří nalézt někoho živého. Některé kajuty mohou být zaplaveny pouze částečně, nebo dokonce vůbec, píše list Corriere della Sera. Připouštějí ale, že s postupujícím časem se šance na záchranu zmenšují.

"Musíme si pospíšit, meterologické podmínky se mohou rychle změnit," uvedl ministr životního prostředí Corrado Clini s tím, že se obává i ekologického dopadu havárie. Chystá se dokonce vyhlásit stav ohrožení. Z lodi totiž už uniká kapalina, zda se jedná o palivo, se ale neví.

Záchranný tým ještě před nalezením dalších pěti mrtvých navýšil počet pohřešovaných pasažérů luxusní lodi Costa Concordia z 16 na 29 lidí. List La Stampa dříve informoval o nalezení sedmého těla, to se ale nepotvrdilo.

"Dostal jsem zprávu z prefektury Grosseto, že pohřešují 29 lidí," řekl mluvčí pobřežní stráže Marco Brusco. Mezi nezvěstnými jsou i čtyři členové posádky.

La Stampa ale podotýká, že má k dispozici "tajný seznam", podle kterého se pohřešuje zhruba čtyřicet lidí. Celkové číslo pasažérů a posádky je 4230 osob, tvrdí úřady. Může se ale ukázat, že skutečný počet byl vyšší.

Provozovatel výletních plaveb, kterému loď patří, za nehodu viní kapitána Francesca Schettina. Dopustil se prý vážného pochybení, když sjel z původního kurzu a příliš se přiblížil k břehům. Loď ale najela na sklálu na mělčině, která v jejím boku zanechala sedmdesátimetrovou trhlinu.

Podle některých svědků kapitán strávil večer v baru, k pevnině připlul tak blízko, aby mohl pozdravit svého známého, a utekl z lodi o několik hodin dřív, než byli cestující a posádka v bezpečí. I přes přemlouvání pobřežní stráže se odmítl na svou loď vrátit. Podle posledních informací pobřežní stráž získala první černou skříňku, která by měla pomoci nehodu objasnit.

Podívejte se na podmořské snímky převrácené lodi:

Prohledávání lodi bylo obnoveno v úterý v ranních hodinách. V pondělí práce totiž přerušilo špatné počasí, které rozbouřilo moře.

Záchranáři se obávají také ekologického dopadu havárie. V nádrži Costa Concordie totiž stále zůstává 2400 tun paliva a pokud by začalo unikat, byla by to katastrofa, říkají. A to nejen pro blízký národní park Archipelago. "Je to naše černá můra," obávají se ekologové.

Odčerpávání paliva potrvá podle firmy Royal Boskalis, která na to byla najata, asi tři týdny. Teď má do středy předložit plán čerpání paliva a do soboty oznámit, jak by bylo možné vrak odstranit celý.

Kapitánovi hrozí 15 let vězení

Kapitán Schettino zatím stále zůstává ve vazbě a za neúmyslné několikanásobné zabití, zavinění nehody a útěk z potápějící se lodi ještě před dokončenou evakuací pasažérů mu hrozí až 15 let vězení. On sám ale tvrdí, že skalnatý útes nebyl zakreslen v mapách mnohamilionové navigace.

"Společnost se bude snažit vyjít kapitánovi vstříc a poskytnout mu potřebnou pomoc. Musíme si ale přiznat skutečnost a nemůžeme popřít lidskou chybu," uvedl šéf firmy Costa Crociere, která loď provozuje, Pier Luigi Foschi.