Ministerstvo životního prostředí (MŽP) schválilo západní variantu středočeské části budějovické dálnice D3 přes Posázaví, když vydalo kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je stavba z hlediska dopadů na životní prostředí přijatelná. Šedesátikilometrová trasa vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno a podle ministerstva je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. I druhá varianta je ale pro MŽP přijatelná.

„Stanovisko ministerstva životního prostředí není rozhodnutím o realizaci stavby," řekl ČTK zpracovatel posudku Josef Tomášek. Pouze vypovídá o tom, že je chystaná stavba z hlediska životního prostředí akceptovatelná. Získání kladného posudku dopadu na životní prostředí je ale nezbytné pro zahájení územního řízení o umístění stavby, dodal Tomášek.

Představitelé dotčených obcí s rozhodnutím nesouhlasí. „Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít," uvedl Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid. Podivil se tomu, že úředníci dali přednost nedotčené krajině Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Sdružení má obavy i z toho, že kolem dálnice nekontrolovatelně vyrostou logistická a nákupní centra, která definitivně zdevastují poslední zbytky přírody.

Ředitelství silnic a dálnic po analýze závěrů MŽP zahájí přípravu stavby, uvedl ředitel jihočeské ŘSD Josef Pešl. Ředitelství nejprve musí zapracovat do dokumentací připomínky MŽP a získat územní rozhodnutí. Následně jej čekají výkupy pozemků a pak může stavba získat stavební povolení, což by podle Pešla mohlo trvat 8 až 10 let, a teprve poté by se mohla komunikace začít stavět.

Trasu přes Posázaví jako nejvýhodnější před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. Během další přípravy se budou moci opět vyjadřovat všechny dotčené obce a orgány státní správy. Podmínky ministerstva životního prostředí ale bude příslušný stavební úřad muset respektovat.

Posudek EIA zdůrazňuje akutní potřebu středočeského úseku dálnice do Českých Budějovic. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín. Podle normy je rozumná hranice pro dvouproudou silnici 10 tis. aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné.

Související