V noci z 30. dubna na 1. května 1982 odstartovaly dva britské letouny Avro 698 Vulcan z letiště na ostrově Ascension nedaleko rovníku. Mířily daleko na jih.

Měly zasáhnout letiště Port Stanley na Falklandských ostrovech vzdálených více než 7,5 tisíce kilometrů. Trasa mezi Ascensionem a cílem dvakrát převyšovala dolet strojů, jejichž prototyp se poprvé dostal do vzduchu v srpnu 1952.

"Bylo to jako vzlétnout do neznáma. Ani jsme nevěděli, jestli máme očekávat argentinské stíhačky. Neměli jsme skoro žádné informace," řekl pilot Martin Withers pro britský deník The Northern Echo.

Záhy po startu potkaly problémy bombardér s kódem XM598. Kapitán jej musel otočit zpátky na základnu. V misi pokračoval Withersův letoun s označením XM607. Tomu se podařilo dosáhnout Falkland, zde poškodit letištní řídicí věž a zasáhnout letištní dráhu. Při útoku zahynuli dva členové letištního personálu.

"Vedení vojenské junty pochopilo, že Británie chce Falklandy zpět. Zasáhli jsme přímo runway, což způsobilo, že ji Argentinci po zbytek války nepoužívali," míní pilot Withers, který byl původně vycvičen na shazování jaderných bomb proti Sovětskému svazu.

Withersovi ale nedávají za pravdu někteří odborníci. I přes poškození dráhy byly údajně některé argentinské letouny schopny vzlétnout.

V tu dobu se jednalo o nejdelší bombardovací misi. Tento rekord překonala až válka v Zálivu v roce 1991. RAF svůj vlastní rekord už nikdy nepokořila, i když se mu přiblížila v roce 2011 při bombardování Libye.

Schopnost Britského královského letectva (RAF) zasáhnout cíle natolik vzdálené šokoval nejen samotné Argentince, ale i celý svět. Za úspěchem celé mise stál především důmyslný systém doplňování paliva. Cestou k cíli musel Vulcan sedmkrát ve vzduchu tankovat, zpátky jedenkrát.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.