Po žulové hoře pokryté tropickou vegetací vede příkrá cesta na dvůr obklopený třemi skladišti a světle šedou budovou shlížející na moře. Všude kolem komplexu na ploše jednoho čtverečního kilometru jsou vysoké ploty z ostnatého drátu, strážní věže a ozbrojení muži.

Vítejte ve vězení pro piráty v Mahé, kde jsou kriminálníci drženi uprostřed lesa na Seychelách, napsal list La Stampa.

Tři asi dvacetiletí somálští piráti Jahamal, Shaif a Mohamed oblečení v modrých vězeňských uniformách jedí oběd. "Všichni jsme byli rybáři," říkají se smíchem. Tihle mladí muži byli odsouzeni, aniž vůbec znali své tresty.

Maxim Tirent, šestapadesátiletý ředitel věznice narozený ve Francii, vysvětluje, že vězni sem byli svezeni z celého Indického oceánu. "Už teď jich tu máme příliš mnoho," dodal. "Jakmile jsou identifikováni podle fotografií a otisků prstů, čekají někteří z nich, až budou repatriováni".

Nejnovější přírůstky zadržela před třemi týdny britská vojenská fregata, která je vysadila na ostrov. "Dokud jsou na moři, jsou neohrožení a zpupní, ale tady se chovají dobře," dodal Tirent. "Jsou podřízení a klidní. Dny tráví prací při opravě silnic, anebo se modlí. Nikdy nezpůsobili žádné problémy."

V současnosti je ve věznici na 500 zadržovaných včetně mnoha obviněných v souvislosti s drogovými delikty. Z celkového počtu vězňů je nyní 88 stíháno za pirátství. Mnozí z nich pocházejí ze somálského hlavního města Mogadiša.

Seychely se staly strategickým mezinárodním střediskem v boji proti pirátství šířícímu se v Indickém oceánu. To je odvrácená stránka tohoto tropického ráje milovaného turisty pro své přírodní rezervace a nádherné pláže.

Pirátství se stalo jedním z hlavních problémů mezinárodních obchodních zájmů. A to se projevuje i v místním měřítku. Ital Salvatore Puma, hlavní manažer exkluzivního turistického střediska Constance Ephelia v Mahé, řekl, že o minulých Vánocích nemohly místní hotely servírovat ryby. "Rybáři odmítali vyplout na moře, protože se báli útoku pirátů".

 

Piráti vždycky dodržují stejný postup. Nalodí se na velkou loď vezoucí čtyři nebo pět malých rychlých člunů, na nichž mohou podniknout útok, jakmile spatří kořist. Piráti z Mogadiša jsou mladí, divocí a odhodlaní. Často mají vazby na polovojenské skupiny financované údajně teroristickými organizacemi, které jim poskytují zbraně.

Pirátství jednadvacátého století není nic romantického. Pouštějí se do něj mladí zločinci připravení sáhnout k násilí, pokud to bude nutné, stejně jako to funguje v každé chudé části světa. Tomu odpovídá i skutečnost, že se rekrutují z nejchudších afrických měst z těch, kdo jsou dost zoufalí.

Prioritní boj

Do přístavu v Mahé dorazili před časem dva opraváři ze Sicílie, aby opravili své dvě motorové lodě ukradené somálskými piráty. Plavidla byla prostřílená kulkami, sterea, televize a počítače ukradené, křesla a pohovky vytrhané.

"Tohle byl obyčejný vandalismus," řekl šéf opravárenské firmy Technofluid, který se představil jen jako Giuseppe. Podařilo se mu dostat lodě zpátky i s unesenou posádkou po roce vyjednávání s piráty, kterým zaplatil výkupné. Jeho výši neupřesnil.

Pro Seychely je válka proti pirátství prioritou. Místní noviny o ní denně píší. "Odhadujeme, že pirátství stojí mezinárodní společenství sedm až 12 miliard dolarů ročně," řekl seychelský prezident James Michel týdeníku Vioas.

"Pirátství nás stojí čtyři procenta seychelského hrubého domácího produktu v podobě ztrát za lodě, rybaření a turistiku, a také za nepřímé investice do námořní bezpečnosti." Turistický ruch nicméně zatím příliš neutrpěl. Místní vláda jen musela zakázat motorovým lodím plout mezi různými ostrovy souostroví.