Zakladatel kontroverzního serveru WikiLeaks Julian Assange se v úterý na ruském televizním kanálu Russia Today (RT) poprvé představil v roli moderátora, když divákům zprostředkoval videorozhovor s vůdcem Hizballáhu šajchem Hasanem Nasralláhem. Šéf strany libanonských šiitů byl první ze série 12 ohlášených osobností, s nimiž chce Assange v ruské televizi hovořit.

Beseda byla věnována výbušné situaci v Sýrii, kde už přes rok trvá krvavé povstání proti režimu prezidenta Bašára Asada. Nasralláh v rozhovoru prohlásil, že Hizballáh kontaktoval syrskou opozici, aby ji přiměl k dialogu s prezidentem, narazil ale na nepochopení.

Hizballáh údajně za Asadem stojí z vděčnosti za podporu, kterou šíitskému hnutí Sýrie poskytoval "bez ohledu na nátlak Izraele a Spojených států".

Hizballáh podle Nasralláha podporoval povstání v Tunisu, Egyptě i Libyi, ale v případě Sýrie vyzýval opozici k dialogu s režimem. "Povzbuzovali jsme je, aby s Damaškem zahájili jednání, ale oni odmítli," řekl Assangeovi šiitský vůdce.

"Na jedné straně je vláda ochotná k reformám, na druhé je opozice nepřející dialogu. To je problém," konstatoval a dodal, že pokračující boje nahrávají zájmům USA a Izraele.

Beseda, která byla údajně prvním Nasralláhovým veřejným vystoupením po šesti letech, se uskutečnila prostřednictvím videokonference a přes tlumočníka.

Stoupenci hnutí Hizballáh sledují svého lídra šajcha Hasana Nasralláha (Foto: Reuters)Stoupenci hnutí Hizballáh sledují svého lídra šajcha Hasana Nasralláha

Obviněn ze znásilnění

Assange rozhovor natočil na blíže neurčeném místě na anglickém venkově, kde je už přes rok v domácím vězení. Čeká na rozhodnutí britských soudů o vydání do Švédska, kde je obviněn ze znásilnění.

Assange obvinění odmítá a tvrdí, že je politicky motivováno kvůli aktivitě serveru WikiLeaks, který zveřejnil důvěrné americké diplomatické depeše.

Skutečnost, že si Assange ke svým besedám zvolil stanici RT, která je považována za hlásnou troubu kremelské propagandy, vyvolala kritiku i mezi Assangeovými stoupenci.

Sám zakladatel WikiLeaks se brání argumentem, že hosté jeho pořadu jsou v méně sledované televizi ochotnější k otevřeným rozhovorům než v masově sledovaných médiích.

Stanice RT, která vysílá v angličtině, v úterý Assangeův první pořad opakuje každou sudou hodinu, k dispozici je i na internetu.

Související