Ministr dopravy Pavel Dobeš se v reakci na rozkol ve straně Věci veřejné zbavil šéfa Správy železniční dopravní cesty Pavla Habarty a také Daniela Barteka, svého náměstka. Oba vyhazovy jsou v médiích prezentovány jako Dobešovo odstřižení se od lidí napojených na neformálního vůdce Véčkařů Víta Bártu.

To je sice pravda, ale chybí ještě půl věty - že jde i o lidi provázané s podnikatelem a lobbistou Josefem Jindrou. Právě Jindra byl podle řady zdrojů klíčovou Bártovou spojkou do českého byznysu a Habarta s Bartekem mu v tom pomáhali.

Jindru veřejnost zná především v souvislosti s pořádáním předraženého libereckého lyžařského šampionátu (součástí managementu byl i zmíněný Habarta, který dříve působil i v Jindrově holdingu Alodium). Ví se i o Jindrových zákulisních aktivitách na ministerstvu obrany, dlouhá léta řízeného lidoveckými politiky. Už v devadesátých letech se Jindra podílel po boku lidovce Pavla Severy na štědře dotované protidrogové kampani a také na lidoveckých volebních kampaních. Není asi náhoda, že pro KDU-ČSL svého času pracoval i zmíněný náměstek Bartek, odborník na reklamu.

Tandem Bárta-Jindra

Jak se s Jindrou dal dohromady véčkařský superguru Bárta, nevíme. Faktem ale je, že resort dopravy hned po Bártově předloňském nástupu začali plnit lidé s vazbami na Jindru, velmi často pocházející ze starolidovecké kliky (například někdejší šéf strany Jan Kasal) a z řad bývalých zaměstnanců resortu obrany.

Mnohé z toho vydrželo až do dnešních dnů, než se Dobeš šprajcnul. Co všechno toto spojení přineslo, asi ani ministr neřekne, ale není od věci prohlédnout si složení sponzorů svitavských prvoligových basketbalistů (kterým svitavský rodák Jindra podle zdrojů týdeníku Ekonom pomáhá se sháněním peněz) či špičkového sportovního Vittore Teamu sídlícího v domě, v němž Jindra soustředil svůj byznys. V portfoliu zcela dominují společnosti podílející se na projekčních a stavebních zakázkách na dálnicích a železnici. Právě v těchto vodách lze najít stopy o činnosti tandemu Bárta-Jindra.

Jiří Pšenička
šéfreportér týdeníku Ekonom


Bártovy peníze ze silnic a železnic skončily u sportovců lobbisty Jindry.

Související