Arabská televizní stanice Al-Džazíra uzavřela čínskou pobočku svého anglického kanálu poté, co čínské úřady odmítly obnovit vízum její dopisovatelce.

Melissa Chanová, která má americké občanství, se tak stala první akreditovanou zahraniční zpravodajkou po 13 letech, kterou Čína vyhostila. Uvedla to agentura Reuters.

"Toto je nejextrémnější příklad z nedávného vzorce, kdy jsou víza novinářů zneužívána ve snaze cenzurovat a zastrašovat zahraniční dopisovatele v Číně," uvedl Klub zahraničních dopisovatelů v Číně, jehož členkou Chanová byla.

Melissa Chanová pořizovala pro anglické vysílání katarské Al-Džazíry zpravodajství v Číně od roku 2007. Udržovala také kontakt prostřednictvím účtu na sociální síti Twitter, kde měla více než 14 tisíc odběratelů.

Čínské ministerstvo zahraničí rozhodnutí neobnovit vízum zatím nijak nekomentovalo a Chanová uvedla, že se k jeho kroku vyjadřovat nehodlá.

Podle agentury AFP vyhoštění pravděpodobně souvisí s dokumentem o vězeňských pracovních táborech v Číně.

Filmový průmysl v Číně přeřadil z jedničky na trojku, vzniká Chinawood za miliardy - čtěte ZDE

Triumf slepého disidenta: Čína mu umožní zažádat o studium v zahraničí - čtěte ZDE

Klub zahraničních dopisovatelů prohlásil, že rozhodnutí čínských úřadů nechat propadnout akreditaci Chanové následovalo poté, co čínská vláda vyjádřila nespokojenost s odvysílanými materiály Al-Džazíry včetně dokumentu produkovaného mimo Čínu. Krom toho podle úřadů novinářka porušila neupřesněná pravidla a nařízení.

Čína zpřísnila restrikce zahraničních novinářů během uplynulého roku z obavy, aby se v Číně neujala protestní hnutí a revoluce, jež se v loňském roce přehnala severní Afrikou a Blízkým východem.

Kritika zneužívání vězňů

Al-Džazíra v posledních letech odvysílala řadu příspěvků kritických vůči Číně včetně jednoho, který se zaměřil na zneužívání vězňů k výrobě produktů prodávaných na západních trzích.

V roce 1998 Čína vyhostila japonského a německého novináře - oba akreditované - za to, že se v nesouvisejících případech dobrali neupřesněného státního tajemství. V roce 1995 čínské úřady neobnovily akreditaci německého novináře s odvoláním na "agresivní a zaujaté" zpravodajství.

Související