Podle analýzy nevládní organizace One Earth Future (OEF) vznikly loni náklady na boj se somálskými námořními piráty v hodnotě necelých 7 mld. dolarů, přičemž 80 % sumy hradily přepravní společnosti a zbytek byly vládní výdaje. „Pirátství ovlivňuje vedle námořního průmyslu i další oblasti, jako životní prostředí, ekonomiku východoafrických zemí, dodávky humanitární pomoci nebo globální obchod. Naše firma odhaduje své náklady na boj s piráty za minulý rok na částku 200 mil. dolarů,“ řekl Henrik E. Kragh, ředitel antipirátské koordinace ze společnosti Maersk Line.

Protipirátská opatření významně zvyšují ceny za námořní dopravu. „V poslední době soustavně rostou různě nazvané formy příplatků za dodatečné náklady spojené s průjezdem oblastí Adenského zálivu. Jejich výše již v průměru dosahuje 50 dolarů na TEU, což představuje cca 3 % z celkové částky námořného v relaci Dálný Východ (Čína) – SZ Evropa,“ odhaduje Petr Rožek, Country Manager Air- and Sea-freight z firmy Dachser.

Mezinárodní boj proti námořnímu pirátství přidává na intenzitě. Evropská unie oznámila, že prodlužuje misi Atalanta do prosince 2014. Námořní síly EU NAVFOR operují v Indickém oceánu kolem somálského pobřeží od roku 2008 s cílem zastavit nástup novodobého pirátství. Nyní budou mít širší pravomoci - budou moci operovat na somálské pevnině do 2 km od pobřeží, kde mají povoleno zaútočit přímo na piráty, kteří si zde vybudovali logistické základny se sklady zbraní, paliva atd. I nový mandát však povoluje vnitrozemské útoky pouze z lodí nebo ze vzduchu s výjimkou mimořádných událostí, jako je například záchrana posádky ze sestřeleného vrtulníku. Při potírání pirátů budou muset členové evropské mise dodržovat přísná opatření, která zajistí, aby nedošlo ke škodám na životech a majetku civilistů.

Mise bude spolupracovat se somálskou prozatimní vládou, která v této souvislosti již požádala o povolení OSN. „Pirátství způsobilo již příliš utrpení Somálcům i posádkám lodí, které oblastí projíždějí, a proto je správné, že budeme i nadále pokračovat v našem úsilí,“ řekl kontradmirál Duncan Potts, operační velitel námořních sil EU.
Mise Atalanta zahrnovala 4 až 7 válečných lodí, k nimž se nově přidají další 2 francouzská vojenská plavidla. V roce 2011 se podařilo evropským silám odhalit 27 pirátských skupin a zadržet 117 podezřelých pirátů. „Oznámení Evropské unie o rozšíření protipirátské mise i na somálské břehy velice vítáme, neboť jen tak můžeme obstát,” říká Pottengal Muhundan, ředitel Centra pro kontrolu pirátství (PRC) při Mezinárodním úřadu pro námořní dopravu.

Evropská vojenská plavidla rovněž pomáhala zajistit bezpečnou cestu pro dodávky humanitární pomoci do hladomorem postižených oblastí Afrického rohu loni v létě. Většina potravin se do Somálska dostávala právě po moři, ale kvůli pirátské hrozbě se musela pomoc dopravovat letecky nebo přes přístavy okolních zemí, což celý řetězec prodražovalo a zpomalovalo.

Také Severoatlantická aliance v oblasti Adenského zálivu prodloužila svou misi do prosince 2014. Útoků pirátů v oblasti Indického oceánu podle generálního tajemníka NATO Anderse Fogha Rasmussena díky mezinárodní mobilizaci ubylo. „Náš vzkaz pirátům je jasný: vaše možnosti ohrožovat námořní dopravu se omezují," uvedl Rasmussen. NATO se angažuje u somálského pobřeží v rámci operace Ocean Shield od roku 2009. Mimo to se snaží piráty u Somálska potírat lodě Ruska, Číny nebo Indie, ale i soukromé bezpečnostní agentury. Toto opatření využívá většina rejdařů projíždějících oblastí. Ozbrojená ochranka, která stojí až 2 mil. korun, však nesmí být přítomná na lodích s německou vlajkou, protože spolková vláda pro to dosud nestanovila přesná pravidla, napsal die Welt.

„V této souvislosti je třeba též připomenout, že přítomnost zbraní na palubě odporuje konvencím o obchodní námořní plavbě, o bezpečnosti/ochraně posádky na moři i dalším mezinárodním úmluvám, a může tak způsobit nepříjemnosti například ve výsostných vodách (při najíždění přístavů po cestě) některých zemí,“ upozorňuje Petr Rožek z firmy Dachser.

Nejvíce pirátských útoků se odehrává v Adenském zálivu nedaleko somálského pobřeží. Prochází tudy lodní cesty mezinárodního významu a většina nákladních, ale i mnoho turistických lodí, které směřují z Evropy do Indického oceánu, volí přirozeně tuto trasu. Majitelé lodí si najímají soukromé bezpečnostní agentury, navíc samotné lodě používají modernější techniku a informují se navzájem; vedle toho ochranu stupňuje i mezinárodní společenství. „Obecně jsou naše lodě chráněné kombinací různých opatření v závislosti na individuálním posouzení míry rizika. Zahrnují například zpevnění dveří a poklopů, protipirátský výcvik posádky, ostnatý drát, zvláštní hlídky a ozbrojenou stráž,“ uvedl Henrik E. Kragh s tím, že další opatření vzhledem k ochraně lodí i personálu nemůže sdělovat.

Rozsáhlý článek o novodobých pirátech přinese další číslo Logistiky.

Související