Ruský prezident Vladimir Putin chce posílit leteckou sílu své armády, která prý potřebuje vlastní dálkový strategický bombardér a ucelenou řadu bezpilotních letadel. Jinak prý Rusku v tomto směru "ujede vlak".

V současné době má ruské letectvo k dispozici 63 stárnoucích turbovrtulových strojů TU-95MS a 13 nadzvukových dálkových bombardérů Tu-160. Co nejdříve by ale měly začít práce na dálkovém bombardéru PAK-DA .

Do pěti let by měl být realizován systém vzdušné výstrahy (AWACS), v jehož rámci by radarová letadla A-100 měla být schopná zjistit dálkové letecké a pozemní cíle.

"Musíme rozvinout práce na novém dálkovém bombardéru PAK-DA pro dálkové letectvo. Vím, jak je to drahé a složité. Mnohokrát jsme o tom diskutovali s ministry a s náčelníkem generálního štábu. Z hlediska vědecko-technického nejde o snadný úkol, musíme na něm ale začít pracovat," citovala Putina na černomořské letecké základně Korenovsk agentura RIA Novosti.

Rusko ale musí vyvinout i ucelenou řadu bezpilotních letadel – od útočných až po průzkumné. "Potřebujeme program bezpilotních strojů. Experti říkají, že jde o nejdůležitější oblast rozvoje letectví," řekl Putin, který v příštích osmi letech počítá s investicemi do armády až do výše 400 miliard rublů (249 miliard korun).

 

Ve čtvrtek svůj první bezpilotní letoun představil také Hugo Chávez. Na stroji spolupracovali odborníci z Venezuely, Íránu, Ruska, Číny a dalších zemí a jak současný prezident prohlásil, jejich výroba bude pokračovat a do budoucna se počítá i s jejich vývozem.

"Je to jedno ze tří letadel, které jsme tu vyrobili, a budeme pokračovat v jejich výrobě... nejen k vojenským účelům," uvedl Chávez na setkání s vysokými vojenskými představiteli.

Bez zbraní

Letoun podle zdrojů AFP z dílů vyrobených ve Venezuele sestavili armádní inženýři, kteří prošli školením v Íránu. Stroj o délce čtyři metry a s třímetrovým rozpětím křídel má sloužit při monitorovacích misích.

Je údajně vybaven pouze kamerou a "nenese zbraně". Letoun prý dokáže najednou a v reálném čase přenášet fotografie a videozáznam a experti jej prý nyní upravují, aby zvládl i noční lety.

Související