Ve Vladivostoku byl v pondělí slavnostně otevřen nejdelší zavěšený most světa, Most na Ruský ostrov. Na webu o tom informoval list Moscow Times. Cena stavby přesáhla 28 miliard rublů (17,5 miliardy korun). Most je nyní ve zkušebním provozu, pro veřejnou dopravu by měl být otevřen od 1. srpna.

Ruský premiér Dmitrij Medveděv při otevření mostu ocenil ruské dělníky a specialisty, kteří na stavbě pracovali "Všechno šlo bezvadně. Cizincům se nedá věřit, že udělají věci pořádně. Bohužel možná neumíme stavět domy, ale na každý pád umíme budovat takovéto stavby," nechal se slyšet.

Most na Ruský ostrov s délkou rozpětí 1104 metrů překonal dosud nejdelší čínský Most Su-tchung z roku 2008 (1088 metrů). S pilíři vysokými 320,9 metru se zároveň stal druhým nejvyšším mostem podle výšky mostní konstrukce za jihofrancouzským Viaduktem Millau (343 metrů).

Stavba je součástí soustavy tří velkých mostů, které budou propojovat místní letiště s městskou aglomerací. Mosty jsou pak částí městské magistrály, která se má v budoucnu stát komunikační páteří víc než půlmilionového Vladivostoku.

"Jsem si jistý, že bude sloužit velkému množství lidí, kteří žijí ve Vladivostoku a na Ruském ostrově a těm, kteří přijedou jako turisté," řekl Medveděv. "Je to prostě nádherná stavba, zosobňující ducha inženýrství."

Ambiciózní stavbařský projekt doprovázela podle médií četná překvapení i nepříjemné nehody. V létě roku 2010 zastavil budování komunikace na několik měsíců nález masových hrobů, v nichž byla objevena těla stovek obětí sovětské tajné policie NKVD z meziválečného období. Koncem letošního jara odplavila část už hotové rychlostní silnice velká voda, která způsobila nemalé škody vinou špatného projektu a nedbalosti stavbařů.

Veškeré problémy při stavbě mostu, který budou v září používat i politici na summitu APEC, se ale podle ruských úřadů podařilo odstranit. Stejné přesvědčení vyjádřil i Medveděv, podle něhož budou případné nedostatky napraveny.

Podívejte se na NEJ mosty světa:

Související