Efektivita designu:

Prodej prezentačních předmětů s logem města se v roce 2010 zvýšil o 220 %.

V roce 2011 se s novým vizuálním stylem identifikovalo 41,9 % obyvatel.

Spokojenost občanů Ostravy s vizuálním stylem vzrostla mezi lety 2008 a 2011 téměř na čtyřnásobek.

Ostrava získala kvalitní jednoticí marketingový nástroj pro posílení vlastní prezentace návštěvníkům a investorům a zároveň zjednodušující komunikaci s vlastními občany.

Městské hradby, zvířata či květiny používají česká města velmi často ve svých heraldických znacích už více než 800 let. Například části Ostravy měly na svém štítu bílého koně, slezskou orlici, stříbrnou rybu i dřevěný kostel. V současné době využívá město mnohem jednodušší jednotné logo: "OSTRAVA!!!" "Oceňuji jednoduchost a hravost tohoto loga, které je také dobře využitelné v praxi," tvrdí Petr Kajnar, primátor Ostravy.

 

Podle něho odlišuje tato grafická značka metropoli Moravskoslezského kraje od běžně užívaných tradičních znaků či jiných vizuálů většiny měst. "Charakterizuje nás jako moderní a vstřícné město," dodává primátor. Ostrava se tak přiřadila k českým a moravským městům, která se od konce 90. let minulého století začala prezentovat bez historických heraldických znaků.

Ostravský magistrát vyhlásil kvůli jednotnému logu v roce 2005 veřejnou soutěž, které se zúčastnilo 72 soutěžících se 150 návrhy. Žádný z předložených návrhů však nezaujal, a tak o dva roky později zástupci města oslovili grafické Studio Najbrt. Je například autorem loga Prahy i Karlovarského filmového festivalu.

Jsme Ostrava

S novým logem "OSTRAVA!!!" se obyvatelé města původně těžko identifikovali. Ozývala se i kritika chybějícího výběrového řízení. Čtyřleté sžívání ale přineslo modernímu vizuálnímu stylu úspěch. Podle průzkumu na objednávku magistrátu bylo s logem v roce 2008, kdy bylo poprvé představeno, spokojeno 11 procent obyvatel Ostravy. Loni to už byl téměř čtyřnásobek.

Tak jak se lidé s novým vizuálem ztotožňují, roste i zájem ostravských firem logo používat také při jejich prezentaci. Podle původního záměru mohly nový vizuální styl používat pouze městské části Ostravy, kterých je 23, a samozřejmě také obchodní a příspěvkové organizace, jejichž vlastníkem je město Ostrava, jako například Národní divadlo moravskoslezské, ZOO Ostrava, Městská nemocnice a podobně.

Kvůli opakovanému zájmu o logo od privátních společností se nakonec magistrát rozhodl, že k průmyslově chráněné značce vytvoří variantu "JSME OSTRAVA!!!", kterou se budou moci k městu hlásit i firmy. S tímto logem se prezentuje například obchodní centrum nákupů a zábavy Futurum nebo ho lze nalézt na webových stránkách jedné z nejvýznamnějších ostravských průmyslových společností Vítkovice Power Engineering. "Za použití loga nevybíráme od firem poplatky. Vyhrazujeme si ale schválení jeho použití," vysvětluje Michal Bayer, vedoucí oddělení prezentace a vztahů k veřejnosti ostravského magistrátu.

Tereza Volná
Michal Richtr
Dynamo design
Marcela Honsová

www.designemkprosperite.cz
www.dynamodesign.cz


Jak to vidí vedoucí oddělení prezentace a vztahů k veřejnosti magistrátu Ostravy
Michal Bayer

 

Jednotný vizuální styl navržený Studiem Najbrt se městu vyplatil. Vyzařuje energii a odlišuje Ostravu od jiných městských vizuálů. Nový vizuální styl převzaly i některé městské společnosti. Ostrava má však několik desítek obchodních a příspěvkových organizací, proto jsme při implementaci vizuálu ostražitější, protože bychom na druhou stranu neradi Ostravu zavalili vykřičníky. Narostl i počet žádostí subjektů o svolení k použití vykřičníků na svých materiálech. Chtějí se tak přihlásit ke svému městu. A to byl jeden z cílů, který jsme si s Najbrty na začátku dali.

Jak to vidí designér
Aleš Najbrt

Náš záměr byl vytvořit značku, která bude především pro Ostraváky a pokud možno zlidoví. To znamená, že ji vezmou za svoji. Budou schopni si ji sami nakreslit, napsat do mailu nebo třeba nasprejovat. Chtěli jsme říci: jsme daleko od Prahy, máme tu těžký život, těžký průmysl a specifický humor bez komplexů. Jeden vykřičník? Trochu málo, ale tři? Z ohlasů, které po letech užívání "tří vykřičníků" máme, se raduji, že se to možná trochu podařilo.

Nový vizuální styl Ostravy zkvalitnil prezentaci města a zároveň zjednodušil komunikaci s občany.

Díky atraktivnímu grafickému systému se zvýšil prodej prezentačních předmětů s novým logem.

Foto: Statutární město Ostrava, Studio Najbrt