Desítky hudebníků bubnují do rytmu a okolo nich pobíhají tanečníci s tradičním drakem. Představení jako by se nehodilo k velké, moderní a jednoduše pojaté průmyslové budově za nimi. Dunění bubnů pomalu vyvrcholí v dramatický závěr - za muzikanty se rozvine obrovský plakát: "BMW Vítej v Šen-jangu."

Mnichovská automobilka právě v hlavním městě průmyslové provincie Liao-ning sousedící se Severní Koreou otevřela novou továrnu. Jakmile návštěvník projde její hlavní branou, nepozná, že se nachází na území státu, který je stále mnohými považován za producenta nekvalitních výrobků. Naopak. S továrnou v šenjangské čtvrti Tchie-si si nezadá ani ta v domovské zemi BMW - Německu.

"Je to nejnovější a zároveň nejmodernější továrna v celé síti BMW. Automobilka má přitom desítky fabrik nejen v Německu, ale i v USA, Indii, Egyptě nebo Jižní Africe," říká Peter Lutz, šéf projektu továrny v Tchie-si, když týdeník Ekonom provádí po zbrusu nové výrobní hale. Je naprosto čistá a také stále trochu prázdná. Ještě chvíli potrvá, než se rozběhne do normálního režimu.

Automobilka BMW otevřením nové továrny v čínském regionu vytvořila 2000 nových pracovních míst. Lidé zatím budou pracovat ve dvou osmihodinových směnách pět dní v týdnu. Fabrika tedy počítá s dalším nárůstem výroby. Velká linka bude produkovat dva modely, které mají nalákat hlavně nové čínské zákazníky - kompaktní SUV BMW X1 a prodlouženou verzi sedanu BMW řady 3.

V továrně ale nepracují jen místní. Řadu zaměstnanců tvoří také experti z jiných továren, především z Německa. Přijíždějí do Šen-jangu na stáž nebo na kontroly správného procesu výroby. Na oplátku se zase pár čínských zaměstnanců podívá na několik týdnů nebo měsíců do Mnichova. Pohyb mezi oběma místy je už dnes tak velký, že německá letecká společnost Lufthansa s otevřením fabriky spustila přímou linku mezi Šen-jangem a Německem.

Kdo chce stavět, musí sdílet techniku

Nová továrna je součástí velkého plánu BMW na dobytí čínského trhu. Ovšem o totéž se pokouší i přímá konkurence této bavorské značky. O stále bohatnoucí čínskou klientelu mají zájem i automobilky Audi a Mercedes-Benz. Postavit továrnu na čínském území přitom není snadné. Jistě, provincie mají zájem na tom, aby se zvýšila zaměstnanost. S novou továrnou západního výrobce přijdou do města peníze, protože aktivita velkých hráčů naláká i další firmy. Cizí automobilky jsou tedy vítané, přesto musejí splnit podmínku - spojit se s čínskou automobilkou.

BMW tak místní továrnu stavělo ve spolupráci s čínskou automobilkou Brilliance. Audi je v Číně spojená s FAW a Mercedes-Benz musí spolupracovat s BYD. "S automobilkou Brilliance jsme se v nové továrně spravedlivě podělili 50 na 50. Ale celou fabriku jsme stavěli tak, jak jsme chtěli. Podle svých standardů," tvrdí Peter Lutz. BMW bude Brilliance podporovat technologicky. Čínský automobilový výrobce, který se pomalu dostává ve známost i v Evropě, tak dostane šanci vyvíjet vozy, které by mohly nakonec začít pronikat i na evropský trh. BMW se ale konkurence nebojí. A stejné je to i u ostatních značek. Touha proniknout na tak obrovský trh, jaký Čína bezesporu nabízí, je silnější než nutkání chránit si před ostatními své výrobní postupy a technologie.

Kopírování, jímž jsou Číňané proslulí, je přitom pro západní značky strašák stále aktuální. Stačí jednou ročně navštívit automobilovou výstavu v Pekingu nebo Šanghaji (obě spolu alternují podobně, jako je tomu v případě autosalonů v Paříži a Frankfurtu). Haly jsou plné vozů, které podezřele připomínají poslední modely evropských automobilek. Například Shuanghuan CEO je model, který je designovým slepencem Hondy CR-V a BMW X5.


VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 2. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

 

banner 2