Nejrozšířenější britský bulvární list The Sun porušil nepsanou dohodu britských médií a zveřejnil fotografii nahého prince Harryho, vnuka královny Alžběty II. A to i přesto, že britská královská rodina média důrazně varovala, že publikováním snímku porušují princovo právo na soukromí.

Obrázek nahého prince, který si vlastníma rukama zakrývá pohlaví, a neznámé ženy ukryté za jeho zády zabírá polovinu titulní strany čtvrtečního vydání listu.

"Dlouho a usilovně jsme to zvažovali," komentoval zveřejnění skandální fotografie šéfredaktor deníku David Dinsmore.

Připomněl, že The Sun úzce spolupracuje s královskou rodinou a snaží se respektovat její vůli. Rozhodnutí publikovat citlivé snímky není podle něj namířeno proti Harrymu. "Jde o věc tiskové svobody," uvedl.

"Situace, kdy mohou fotografie na internetu vidět stovky milionů lidí po celém světě, ale v nejpopulárnějších novinách být nesmějí, je absurdní," domnívá se šéfredaktor. "Jde jednoduše o to, zda se aši čtenáři mohou zapojit do diskuse s mužem, který je ve vztahu k trůnu třetím v pořadí."

Mluvčí královské rodiny reagoval na zveřejnění fotografie chladně.

"Náš názor na otázku soukromí prince Harryho jsme zveřejnili. Noviny o svém obsahu rozhodují samy, a tak je na editorech, zda fotografie publikují," uvedl.

Královská rodina si na šíření fotografií stěžovala u mediální regulační komise. S tou se nyní list The Sun může dostat do konfliktu. Komise mu ovšem může jen vyčinit a žádat omluvu, právo ukládat pokuty nemá.

List však může zažalovat sám princ Harry.

Vydavatel by se jistě hájil argumentem, že šíření informací o princi je ve veřejném zájmu, neboť Harry je veřejně činný člověk a je placen z veřejných zdrojů, uvedla agentura AP.

Otázka svobody tisku

Snímky, na kterých si nahý princ Harry užívá v baru v Las Vegas s nahou dívkou, jako první zveřejnil americký bulvární portál. Rychle se rozšířily po internetu a dostaly se i do seriózních médií.

Autorem fotografií je podle The Telegraph jeden z flamenderů, který byl s Harrym ve VIP salonku hotelu v Las Vegas. Prodal je údajně v přepočtu za 316 450 korun.

Královská rodina prohlásila, že zveřejnění kompromitujících snímků by bylo porušením princova práva na soukromý život. Britské deníky to respektovaly.

Podle Boba Satchwella, šéfa profesní Společnosti editorů, tak dodržovaly dobrovolný etický kód, který označuje za nepřijatelné tisknout soukromé fotografie lidí bez jejich souhlasu.

Většina britských deníků přitom ale upozornila na paradox, že snímky nemohou vyjít v Británii, na serverech mnohých zahraničních médií jsou ale volně přístupné. "Tyto fotky vidí miliony lidí na internetu, ale královský palác je zakazuje v Británii," napsal například The Daily Mail.

V Británii se odhodlal fotografie, na kterých princ nemá na sobě nic než hodinky, zveřejnit jen blog Guido Fawkes. Situace kolem snímků podle něj dokazuje, že je v Británii ohrožena svoboda tisku poté, co tradiční média ovládl strach kvůli vyšetřování skandálu s odposlechy, jejichž obětí se stala i řada kulturních a politických osobností.

Špatná reputace

Zdroje blízké královské rodině si kladou otázku, zda policisté, kteří mají za úkol provázet a chránit Harryho, nemohli pořízení a úniku snímků zabránit. Zástupce londýnské policie, která má bezpečnost královské rodiny na starosti, uvedl, že prince jeho ochranka "umravnit" nemohla, protože neslouží k tomu, aby "řídila jeho život".

Sedmadvacetiletý Harry je pilotem vrtulníků v britské armádě. Vzhledem k předpisu, který nařizuje, aby se vojáci chovali jako profesionálové ve službě i mimo ni, mu zde jeho nejnovější skandál neprojde hladce.

Objevují se také pochybnosti, zda je princ, který už v roce 2002 připustil, že konzumoval marihuanu a pil alkohol před dosažením věku, kdy je to povolené, schopen důstojně reprezentovat královnu Alžbětu II.

Související