1. Od kterého roku fungovala pražská hromadná doprava v bývalé podobě?

Současné linkové vedení městské hromadné dopravy v Praze je bez větších změn od roku 1985, kdy se otevřela trasa metra B. Poslední velká změna se v pražské dopravě odehrála před 14 lety. Denně přitom městská hromadná doprava v hlavním městě přepraví přibližně dva miliony cestujících.

2. Proč se nynější změny zavádějí?

Od osmdesátých let se řada míst proměnila, vznikla nová nákupní i bytová centra. Velký příliv obyvatel zaznamenaly také příměstské oblasti a okraje Prahy. Lidé také častěji využívají spoje s kratším intervalem, i když to poté mají dále pěšky. Změny mají přinést větší přehlednost v linkách a v neposlední řadě zruší spoje, které jezdily po stejných trasách. Na nejvytíženějších trasách také doposud nestačila kapacita autobusů, které nově nahradí kloubové autobusy (např. 167, 188, 150). Část autobusů také kvůli ekologičtější dopravě vystřídají tramvaje.

3. Kolik peněz se díky úpravě linek ušetří?

Dopravní podnik chce uspořit až 406 milionů korun ročně. Podle dopravních expertů z ČVUT bude ale výsledná částka nižší, a to přibližně 300 milionů korun.

4. Jaké jsou největší změny?

Nejvýraznější změnou je zavedení metrobusů, které už nyní fungují na páteřních linkách jako běžné spoje. Síť linek bude jednodušší a přehlednější. Nově tak například nejezdí autobusy, které měly přibližně stejnou trasu jako tramvaje. Čekací intervaly se zkrátily a trasy linek napřímily tak, že cestující nemusí dlouho čekat. V centru by se díky alternativním spojením mělo odlehčit přetíženým úsekům metra a tramvají, které jsou na hranici kapacity. Naopak provoz tramvají na severovýchodě Prahy je omezen. Také se zrušily nebo omezily některé nevyužívané autobusy. Hlavní spoje tvoří 5 páteřních tramvajových linek a 4 páteřní svazky linek, u kterých je interval ve špičce 4 minuty. U autobusů to je 38 metrobusů na nejvytíženějších trasách. Přibylo také více kloubových autobusů.

5. Kolika lidí se změny dotknou?

Podle pražského dopravního podniku zasáhnou změny 55 procent cestujících. Z původních 25 linek tramvají zůstalo 8 z nich zachováno v původním stavu, což je 32 %. U autobusů se nic nezměnilo na 55 městských linkách ze 134, tedy u 41 %. Podle přepočtu na počet přepravených cestujících tramvajemi a autobusy se změny nebudou týkat 45 procent z nich.

6. Co jsou to metrobusy?

Metropolitní linky, neboli metrobusy, jsou autobusové spoje, které v Praze jezdí na nejvytíženějších linkách. Konkrétně jsou to například autobusy 133, 136, 177, 198 nebo 207. Celkem jich je 38. Metrobusy mají pro sebe speciálně vyhrazené jízdní pruhy, takže by jejich intervaly měly být co nejkratší. Často projíždějí celou Prahou, ale centru se vyhýbají. V ranní špičce jezdí každých 6 až 8 minut. V budoucnu by mohly zajíždět i do některých obcí blízko Prahy. Podobné metrobusy nyní jezdí už v Hamburku, Drážďanech nebo Českých Budějovicích.

7. Jak poznám metrobus?

Číslo linky na samotném autobusu bude zobrazeno v rámečku. Někteří cestující si ale stěžují na zhoršenou viditelnost čísla, protože je kvůli rámečku menší. Na zastávkách je lidé v jízdních řádech najdou označené písmenem a číslem fialovou barvou v rámečku doplněné textem Metrobus. Číslo linky na samotném autobusu bude zobrazeno v rámečku.

8. Jaké linky se zrušily?

Na začátku září došlo ke zrušení čtyř tramvajových linek a 18 linek autobusů. Z tramvají nevyjely linky 15, 19, 21 a 36. V depu zůstaly i autobusy 104, 117, 130, 149, 155, 182, 192, 198, 203, 217, 224, 243, 246, 247, 248, 254, 271 a invalidní linka 2.

9. Jaké linky se nově zavedou?

Zatímco někde se stávající linky pouze prodloužily, na řadě míst vznikly spoje nové. Například spojení mezi Smíchovem a Letnou zajišťuje linka číslo 12, Spořilov a Michli propojuje s Karlovým náměstím a Národní třídou linka 6, mezi Novodvorskou, Zálesím a Zahradním Městem a Strašnicemi jezdí autobus číslo 196.

10. Je možné, že se tramvaj v zastávce změní na jinou?

Tramvajová linka číslo 14 končí v zastávce Ortenovo náměstí. Odtud pokračuje jako linka číslo 24. Tyto spoje jsou ale jediné, kterých se tato přeměna týká.

11. Zůstaly názvy původních zastávek?

U šestnácti zastávek se změnilo označení. Nově se tak například zastávka u 02 Areny jmenuje Multiarena Praha a místo Výstaviště je Výstaviště Holešovice.

12. Vznikly nové zastávky?

Zavádí se sedm nových zastávek. Nová je další zastávka Karlovo náměstí, K Cihelně (pouze ze směru Satalice), Korunovační (ze směru Hradčanská), Milíčova, Sendražická (ze směru Nepasické náměstí), Tismice – Na Kopečku a Všestarská (jen ze směru Nádraží Klánovice – sever). U zastávek Karlovo náměstí, Korunovační a Milíčov budou autobusy a tramvaje zastavovat pravidelně. Ostatní jsou na znamení.

13. Změní se i cena jízdného?

Hodnota tištěných jízdenek i Opencard zůstává po změně linek zatím zůstane stejná.

14. Upraví se provoz křižovatek a semaforů?

Přibylo 20 nových semaforů ke křižovatkám, které jsou upravené tak, aby se přijíždějícímu autobusu zobrazila zelená a on nenabíral zpoždění. Tento systém na bázi GPS funguje už od roku 2003. Výrazně takových křižovatek začalo přibývat v roce 2007, v současné době jich je už 144, mezi nimi například na křižovatkách ulic Černokostelecká a Úvalská nebo Sokolovská a Freyova. Nyní budou takto upravené semafory fungovat například na křižovatkách Spojovací a K Žižkovu nebo Michelská a Podle Kačerova.

15. Dotknou se změny i jiných řidičů a cyklistů?

Nově budou autobusy moci jezdit také po tramvajových kolejích. Vyhrazené pásy pro metrobusy mohou využívat i cyklisté a taxislužby. Takových míst je nyní po celé Praze necelých 23 kilometrů. Přibyly k nim například nové pruhy v ulici Opatovská v obou směrech, v ulici Výstavní nebo na Barrandovském mostě ve směru od Smíchova.

16. Co když se změny nepovedou?

Drobné úpravy bude možné měnit ještě v průběhu září, po třech měsících ROPID a Dopravní podnik hlavního města Prahy změny zanalyzuje. Možné další úpravy proběhnou případně v lednu.

17. Změnily se i jízdní řády metra a příměstských vlaků?

Metro a příměstské vlaky budou dál jezdit beze změny.

18. Kde dostanou cestující informace?

Pražský dopravní podnik zorganizoval kampaň s názvem Vždyť to jede jinam, která má za úkol seznámit cestující se změnami. Kampaň za pět milionů korun probíhá poslední dva týdny v srpnu a celé září. Ve stanicích, kterých se změny nejvíce dotknou, se můžou cestující ptát přímo informátorů. Konkrétně je najdou ve stanicích Anděl, Kačerov a Hradčanská a to od 31. srpna do 3. září. Součástí kampaně jsou informační plakáty, hlášení v metru nebo internetové prezentace. Volat můžou i na linku dopravního podniku, která první zářijový pracovní týden prodlouží svůj provoz od páté hodiny ranní do jedenácté večer. Informace budou zveřejněny i v informačních přílohách ve velkých denících. V pondělí 20. srpna byl spuštěn i facebookový profil Vždyť to jede jinam a speciální web www.ropid.cz. Veškeré informace cestující najdou i na internetových stránkách pražského dopravního podniku a v infocentrech. Speciální materiály ROPID připravuje i pro nevidomé a slabozraké nejen v Praze. Letáčky pro cestující jsou připraveny od 27. sprna i u pokladen Českých drah v Praze a ve všech příměstských vlacích.

19. Jak si můžu vyhledat své spojení?

Nové jízdní řády už pražský dopravní podnik zveřejnil na svých internetových stránkách. Cestující si spojení mohou najít i na stránkách ROPIDu. O odjezdech a zastávkách se mohou poradit i na všech infocentrech a lince dopravního podniku.

20. Dozví se o změnách i cizinci?

Cizojazyčné letáky najdou turisté i ve vlacích EuroCity z Berlína, Budapešti a Vídně. Nabízet je budou i soukromí přepravci RegioJet, Veolia Transport nebo Arriva.

Kompletní informace ke změnám jsou k dispozici zde