Téměř šedesát let platí mezivládní smlouva mezi Českem a Ruskem, která pouští na výnosnou linku jen jednoho dopravce z každé země. Díky tomu se o zisky z letů prakticky dělí jen České aerolinie (ČSA) a Aeroflot. A tento monopol zůstane minimálně ještě rok.

Obě země jednaly o zrušení tohoto monopolu, dohoda se však odkládá na příští rok, napsal ruský list Kommersant s odvoláním na nejmenované zdroje z českých a ruských úřadů.

Mezi Prahou a Moskvou létají pouze ČSA a Aeroflot. Pro obě aerolinky je to výnosný byznys, pro tu českou dokonce klíčový, který ji drží při životě. Navíc tento trh zažívá silný růst. Mezi Prahou a ruskými městy nyní létá o 70 procent více pasažérů, než tomu bylo před pěti lety.

ČSA začátkem roku výrazně omezily počet destinací, kam létají. Zmizely tak například linky na Kypr, do Řecka, Bulharska, Norska, Libanonu a Makedonie. Naopak jako prioritní si aerolinie vytyčily tucet měst v zemích bývalého Sovětského svazu.

"Koncentrovat naší aktivitu do západní Evropy by bylo ještě horší, protože to je garantovaně ztrátové," řekl na začátku roku prezident ČSA Philipp Moreels.

Na puštění dalších aerolinek tlačili Češi

Přesto podle ruských zdrojů to byli čeští úředníci a diplomaté, kteří naléhali na určení dalších přepravců a byli připraveni dohodu podepsat okamžitě, aby "stimulovali přepravu" na populárních linkách. Podle nich by to vedlo ke snížení ceny letenek a tím i zvýšení počtu Rusů letících do Česka.

Ale ruské ministerstvo dopravy dalo přednost odkladu, protože Aeroflot "ještě není připraven na liberalizaci".

Změny by se dotkly především linky mezi Moskvou a Prahou, na níž Aeroflot provozuje 28 letů týdně, ČSA více než tři desítky. Konkurenty by se Aeroflotu mohly stát aerolinky S7, Transaero či UTair, z české strany se o linku ucházel Travel Service.