Reportéři řecké televize v úterý zahájili sérii stávek na protest proti pondělnímu propuštění dvojice moderátorů, kteří v pondělním ranním vysílání vyzvali k demisi ministra veřejného pořádku Nikose Dendiase.

Státní televize dvojici moderátorů zrušila jejich ranní pořad poté, co s odvoláním na tisk informovali o údajné lékařské zprávě potvrzující mučení účastníků protifašistických protestů policisty. Aniž přitom moderátoři podle vedení televize dali prostor protistraně na reakci, naznačili, že by ministr měl rezignovat.

Jeden z propuštěných moderátorů Kostas Arvanitis řekl, že krok televize se mu zdá politicky motivovaný a označil ho za pokus umlčet média. "Toto už není o nás, toto je o cenzuře ve státní televizi," řekl moderátor agentuře Reuters. "Když novinář v éteru nebo v textu něco komentuje, nepotřebuje k tomu reakci politika," hájí se Arvanitis.

Marilena Katsimiová a Kostas Arvanitis byli propuštěni právě v den, kdy začal soud s novinářem, jenž nechal minulý týden otisknout desetistránkový seznam více než 2000 zámožných majitelů podezřelých bankovních kont ve Švýcarsku. Úřady Kostase Vaxevanise z časopisu Hot Doc stíhají kvůli podezření z porušení zákona o ochraně osobních údajů. Seznam v pondělí otiskl také list Ta Nea.

Začátkem října se ukázalo, že vláda dokument získala od francouzských úřadů už v roce 2010, ale ministerstvo financí ho k případnému stíhání daňových úniků nijak nevyužilo. Listina se dokonce ztratila, než se letos znovu objevila.

Seznam kromě známých podnikatelů, právníků, lékařů, umělců, ale i novinářů a i překvapivě bohatých "žen v domácnosti" obsahuje asi tři desítky jmen politiků. Mezi prostými Řeky, kteří se musí bolestivě vyrovnávat s následky hluboké hospodářské krize, to budí rozhořčení.

Související