Riziko, že se pro České aerolinie nenajde strategický partner, je velmi vysoké. Trh s akvizicemi leteckých společností je na bodu mrazu a většina menších aerolinií v Evropě je na prodej.

V nedělních Otázkách Václava Moravce to řekl generální ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák. ČSA jsou jeho součástí.

Reálná poptávka je podle Dvořáka minimální. "Naopak, když se dnes podíváte po Evropě, tak prakticky většina aerolinií, krom těch úplně největších, je na prodej. A to dokonce i ty, které už byly předmětem akvizic v minulých letech," řekl.

Pravděpodobnost, že se pro ČSA nyní nenajde strategický investor, je podle něj vyšší než 70 procent. Vláda tento týden souhlasila s hledáním strategického partnera pro ČSA.

Podle premiéra Petra Nečase je vhodná příležitost tento krok uskutečnit a nečekat na dokončení restrukturalizace dopravce, která by měla skončit v příštím roce.

Vláda se národního dopravce snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun.

Nakonec v říjnu předložilo konsorcium Unimex Group a Travel Service nabídku na převzetí ČSA za symbolickou cenu jedné koruny.

Podle některých expertních odhadů by ale naopak Unimex Group-Travel Service musel do zadlužených aerolinek investovat alespoň 2-3 miliardy korun.

Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.

Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun.

Nic by se nestalo

Spíše než cena je pro ministerstvo financí důležité, aby vítěz byl schopen podpořit dlouhodobý rozvoj ČSA. Hodnotu ČSA vyčíslila auditorská firma Ernst & Young na 148 milionů korun. ČSA totiž prošly zeštíhlením a byly rozděleny do několika dceřiných firem.

ČSA podle Dvořáka nyní vykazují všechny parametry stabilizované firmy. "Já se nebojím říci, že když se nenajde partner, tak se nestane vůbec nic," uvedl.

Dvořák pro příští rok očekává, že se firma bude blížit vyrovnanému hospodaření, ale upozornil, že záleží na vývoji ceny paliva. Jen letos, jak řekl, stoupla o 20 procent a loni o 40 procent, a také na kurzu dolaru. Také už nepředpokládá žádné větší propouštění, počet zaměstnanců ČSA by tak měl zůstat na nynější tisícovce.

Řekl také, že jde hlavně o to, jak nový partner přispěje do areálu Letiště Václava Havla. Letiště by mělo podle něj letos skončit v zisku, který se bude blížit jedné miliardě korun.

České aerolinie vloni hospodařily se ztrátou 241 milionů korun. Tržby společnosti klesly zhruba o 4,6 miliardy na 16,9 miliardy korun. V roce 2009 prodělaly aerolinky rekordních 3,7 miliardy.

Aerolinky propouštějí

Stát se ČSA snaží prodat v době, kdy řada důležitých leteckých dopravců propouští a snižuje platy.

Skandinávská letecká společnost SAS propustí více než tisíc zaměstnanců. Zbývajícím 14.000 pracovníků navíc sníží mzdy o 15 procent. Informovala o tom v neděli dánská televize TV2. Mluvčí firmy se ke zprávě odmítla vyjádřit.

Společnost v pondělí zveřejní čtvrtletní hospodářské výsledky. Podle TV2 při této příležitosti představí rovněž plán na snížení nákladů požadovaný věřiteli podniku.

Propouštění tento týden ohlásila i španělská letecká společnost Iberia. Ta hodlá v rámci restrukturalizace zrušit 4500 pracovních míst, což odpovídá téměř čtvrtině její celkové pracovní síly.

Majitel Iberie, společnost International Airlines Group (IAG), uvedla, že firma "bojuje o přežití"

Zaměstnanci Iberie se však proti restrukturalizačnímu plánu postavili a jsou připraveni stávkovat. Plán podle odborů zahrnuje rovněž snížení mezd o 25 až 35 procent