Bývalý mluvčí britského premiéra Andy Coulson a někdejší šéfka listů mediálního magnáta Ruperta Murdocha v Británii Rebekah Brooksová budou obžalováni z korupce. Uvedla to britská média, podle nichž bude obžalováno celkem pět lidí.

Dalšími obžalovanými budou novináři Clive Goodman a John Kay a zaměstnankyně ministerstva obrany Bettina Jordanová Barberová. Goodman pracoval pro již zrušený nedělník News of the World a Kay pro další Murdochův list The Sun.

Nynější obžaloby jsou důsledkem loňského skandálu kolem odposlechů, k němuž se uchylovali novináři NoW. Nedělník postupně vedli Coulson i Brooksová. Vyšetřování se ale rozšířilo nejen na odposlechy, ale i na další ilegální praktiky, například na uplácení policistů a státních úředníků výměnou za informace.

Jedna v úterý zveřejněná žaloba se týká Brooksové, Kaye a Jordanové Barberové, která údajně dostala v letech 2004 až 2011 celkem 100.000 liber (3,2 milionu korun) za informace použité v článcích The Sun.

Andy CoulsonAndy Coulson, bývalý šéf komunikace premiéra Davida Camerona, a někdejší královský reportér NoW Clive Goodman budou podle prokuratury obžalováni za platby státním úředníkům výměnou za informace, včetně takzvané "zelené knihy" obsahující kontaktní informace členů královské rodiny a zaměstnanců královského paláce.

Goodman byl odsouzen už v roce 2007, kdy se skandál s odposlechy objevil poprvé. Tehdy šel do vězení za odposlechy hlasových schránek členů královské rodiny. Tehdejší šéfredaktor NoW Coulson tvrdil, že o ilegálních odposleších nic nevěděl. Odešel nicméně v lednu 2007 z funkce šéfredaktora s tím, že přijímá celkovou odpovědnost za dění v listě. Nastoupil pak ke Cameronovi, pro něhož pracoval do začátku roku 2011.

Pro Coulsona i Brooksovou je to již třetí sada žalob. Brooksová je obžalovaná ze spiknutí v souvislosti s ilegálními odposlechy, včetně mobilu unesené dívky Milly Dowlerové. Informace o těchto odposleších loni celý skandál odstartovaly. Brooksová také čelí žalobě z maření výkonu spravedlnosti, když prý skrývala před policií důkazy o odposleších.

Brooksová, která vedla The Sun i NoW, se posléze stala šéfkou všech britských listů Ruperta Murdocha. Veškerá obvinění popírá.

Coulson je také obžalován kvůli odposlechům, stejně jako z křivé výpovědi před soudem v Glasgowě, který se týká místního politika Tommyho Sheridana. Také on tvrdí, že je nevinen.

 

Související