Na první pohled vypadá spíš jako lanovka než autobus, který na londýnském letišti nahradila. Cestující na Heathrow si mohou vyzkoušet systém, který má být budoucností hromadné dopravy v Evropě a pomáhat odstranit zácpy, snížit nehodovost a znečištění v centrech měst.

Na rozdíl od autobusů, které pendlovaly mezi parkovištěm a terminálem 5 bez ohledu na to, zda byly obsazené, se elektrickými bateriemi poháněné kabinky rozjedou až tehdy, když cestující stiskne tlačítko - jako ve výtahu. Na jaký terminál míří, navolí na dotykovém displeji.

Kabinky nepotřebují řidiče, optické systémy sledují trasu podle čar na vozovce. Většina trasy vede po lávkách vybudovaných nad zemí. Nehrozí tedy, že kapsle uvízne v provozu. Proto tolik nevadí, že jede pouze rychlosti 35 kilometrů za hodinu.

PRT (Personal Rapid Transit) na letišti v Londýně je prvním do praxe zavedeným automatickým dopravním systémem na světě.

Je součástí projektu CityMobil, na který 11 miliony eur z celkových čtyřiceti přispěla Evropská unie. CityMobil se účastní jedenáct zemí, Česká republika mezi nimi není. Jde o Nizozemsko, které je koordinátorem projektu, dále Španělsko, Itálii, Francii, Velkou Británii, Norsko, Švýcarsko, Belgie, Izrael a Švédsko.

Testování autobusů s hybridním pohonem probíhá také v přímořském španělském městě Castellón. Jezdí mezi centrem a univerzitou, a i když je řízen automaticky, na jízdu dohlíží z kabiny řidič a v případě potřeby může převzít řízení.

Další podobná vozidla se chystají do provozu v Římě nebo norském Trondheimu.

"Dokázali jsme, že tyto vozidla mohou fungovat. V následujících letech jich budeme po Evropě vídat stále více," říká Suzanne Hoadley z bruselské organizace Polis, jednoho z 29 partnerů projektu CityMobil.

Budoucí vize City Mobil je taková, že si člověk bude moci přivolat "modul" ke svému domu či na zastávku, na displeji nastaví cíl cesty a tento jeho osobní automatizovaný taxík jej zaveze po nejkratší trase do místa určení, bez rizika nehody. Určený bude hlavně starším lidem, handicapovaným a osobám, které nemají řidičský průkaz.

Městům a vládám by měly ušetřit peníze. Spotřebují totiž o polovinu méně energie než autobusy a pouhou čtvrtinu oproti osobním autům. Kapsle na Heathrow údajně oproti autobusům ušetří 70 procent energie.