Čínská trať dlouhá 2298 kilometrů protíná tři časová pásma a vlaky na ní mají jezdit průměrnou rychlostí 300 kilometrů v hodině. Oficiální provoz odstartoval právě dnes, ve středu 26. prosince, kdy se z Pekingu do Kantonu vydal první vysokorychlostní vlak.

"Je to nejdelší a technicky nejvyspělejší vysokorychlostní trať v Číně i na celém světě," prohlásil čínský ministr železnic Čou Li. Cestu z Pekingu do Kantonu nová trať zkrátí z 22 na osm hodin. Zastávek je na trase 35, mimo jiné i ve velkých městech Čeng-čou, Wu-chan a Čchang-ša.

Dnešní den nebyl jako datum slavnostního uvedení do provozu zvolen náhodou, napsala agentura Nová Čína. Na 26. prosinec připadá 119. výročí narození někdejšího čínského vůdce a zakladatele komunistické Čínské lidové republiky Mao Ce-tunga. Trať navíc mohou využít miliony Číňanů, kteří před Novým rokem křižují zemi při cestách za příbuznými.

Smrtelné nehody rychlovlaků

Čínská vysokorychlostní železnice se stala v minulosti terčem ostré kritiky. Důvodem byla především srážka dvou vysokorychlostních vlaků v červenci 2011 u města Wen-čou, která si vyžádala 40 obětí a na 200 zraněných. Od nehody Čína omezila projekty týkající se vysokorychlostních tratí.

Peking přesto letos v říjnu zahájil testovací jízdy vysokorychlostního vlaku, který může jet rychlostí více než 350 kilometrů za hodinu i v teplotách pohybujících se kolem minus 40 stupňů Celsia. Jezdit má na nové trase spojující přístav Ta-lien na severovýchodním pobřeží Číny s městem Charbin, jež je po většinu zimy pod sněhovým příkrovem.