V říjnu 2011 odstartoval na první komerční let moderní Boeing 787 DreamlinerVelký zájem médií, nadšení letecké společnosti All Nippon Airlines, pod jehož vlajkou se let uskutečnil, i projevy Boeingu samotného naznačovaly, že letadlo přinese velké změny do současného dopravního letectví. Stejné aerolinky ale teď rozhodly o odstavení všech svých letadel tohoto typu, stejný krok ve středu udělal i druhý japonský dopravce Japan Airlines.

Přiměl je k tomu úterní incident, kdy Boeing 787 musel nouzově přistát na letišti v Takamatsu. Nejednalo se o první poruchu, od zkušebních letů se jich objevilo už více než deset. A letoun, v němž tradiční kovové materiály z velké části nahradila uhlíková vlákna, teď bude muset bojovat o svou pověst.

Co se v úterý stalo?

Boeing 787 Dreamliner společnosti All Nippon Airways musel nouzově přistát na letišti v poté, co stroj hlásil poruchu baterií a posádka při letu do Tokia v kabině ucítila kouř. Po incidentu se obě japonské letecké společnosti – All Nippon i Japan Airlines – rozhodly odstavit všechny své Dreamlinery. Je to zhruba polovina letadel tohoto typu, která jsou v současnosti v provozu - na světě jich létá pět desítek, z toho ANA jich vlastní sedmnáct a Japan Airline sedm.

Jaké problémy zatím Dreamlinery měly?

Za poslední dobu měla supermoderní letadla celou řadu závad. Před úterním incidentem se poslední stal minulý týden, kdy únik 150 litrů paliva zpozdil odlet 178 pasažérů na lince z Bostonu do Tokia.

Na stejném letišti o pár dní dříve vypukl v útrobách parkujícího Dreamlineru požár elektrické instalace.

I předtím mělo ale letadlo problémy, nouzově přistávalo ve Spojených státech kvůli mechanice, závady se objevovaly i při zkušebních letech, píše britský Guardian.

Létají Dreamlinery v Česku?

Žádná česká letecká společnost zatím s těmito stroji nelétá, několik letadel si ale objednal Travel Service,
Na pražském Letišti Václava Havla přistál Boeing 787 polské společnosti LOT v polovině prosince, jeho cesta byla vůbec prvním letem tohoto typu letadla po Evropě. Na běžných linkách z Prahy do evropských destinací ale Dreamliner cestující nepřepravuje.

Podívejte se, jak vypadá nový Boeing 787 Dreamliner:

Co problémy znamenají pro Boeing?

Současné problémy mohou společnost významně poškodit. Dreamlinery jsou klíčové pro úspěch Boeingu, který před "787" nepředstavil nové letadlo řadu let. Někteří odborníci podle americké CNN poukazují na to, že u nově vyvinutých letadel jsou podobné problémy krátce po uvedení do provozu "běžné".

Přesto akcie Boeingu na problémy letadel Dreamliner zareagovaly. Po prvních problémech v Bostonu klesly o 2 procenta. Dnes dopoledne klesla hodnota cenných papírů firmy na německé burze o téměř 4 procenta. Americká burza ještě neotevřela, nicméně v předobchodní fázi už akcie ztratily 4,5 procenta hodnoty.

Boeing sázel na úspěch středně velkých Dreamlinerů, zejména na dálkových linkách, kde aerolinky nedokážíou naplnit větší letadla jako Boeing 747 nebo Airbus A380. V současné době má Boeing na stole zhruba osm set objednávek, jejichž vyřízení bude trvat několik let. Kvůli zájmu o Dreamliner už americká společnost otevřela novou továrnu v Severní Karolíně, kde zaměstnává kolem tisícovky lidí a doufá, že se jí tak podaří výrobu navýšit na deset Dreamlinerů za měsíc.

VIDEO: V Boeingu 787 Dreamliner si pasažér užije lepší výhled a méně hluku
Polské aerolinky LOT představují na letech do evropských měst první Boeing 787 Dreamliner v Evropě.