Britský pilot Jeremy Rowsell se rozhodl, že doletí z Austrálie do Londýna jednomotorovou Cessnou 172, poháněnou palivem vyrobeným výhradně z domácího plastového odpadu. Chce vyrazit letos v červenci a cestu stihnout za šest dní. Palivo na 17 000 kilometrů dlouhou cestu mu vyrobí specializovaná firma z irského Dublinu.

"Letectví je v mnoha ohledech průkopníkem nových technologií, proč by tomu tak nemohlo být i s tímto novým palivem? Jestli mi to vyjde, vyřeší to jeden z největších problémů životního prostředí jednou provždy," řekl britský dobrodruh žijící v Austrálii.

Z plastového odpadu letecké palivo zpracuje dublinská firma Cynar. Ta je odborníkem na výrobu paliva z dále nerecyklovatelných plastů, které by jinak skončily na skládce. Poslední výzkumy dokazují, že pomocí takzvané pyrolýzy, která nepoškozuje ovzduší, lze z odpadu extrahovat palivo. Společnost Cynar uvádí, že palivo z odpadu je čistší než dosud známá paliva, jeho produkce je šetrnější k přírodě a odhaduje se, že i jeho cena bude nižší.

Pět tun plastů

Na pohonné hmoty do Cessny padne asi pět tun plastů, které Rowsell hodlá posbírat v domácnostech v zemích, jimiž povede připravovaná trasa. Jednačtyřicetiletý pilot plánuje na cestě do Londýna mezipřistání v Indonésii, Thajsku, Bangladéši, Indii, Pákistánu, Ománu, Spojených arabských emirátech, Jordánsku, Egyptě, Řecku a Francii.
Představuje si, že denně uletí tak 2500 kilometrů rychlostí asi 185 kilometrů za hodinu. Říká, že bude muset letět každý den tak 15 hodin.

Rowsell poletí ve výšce půldruhého kilometru, mnohem níže než běžné komerční lety. Z malé výšky má strach hlavně při přeletu vysokých hor za špatného počasí. Trochu se bojí i toho, že při tak nízké letové dráze by ho mohl někdo sestřelit obyčejným protitankovým granátometem RPG. "Je to nepravděpodobné, hlavně proto, že se vyhnu Sýrii, ale je strašné uvědomit si, jak zranitelný můžete být," řekl Rowsell.

 

Otec dvou dětí je ovšem zkušený pilot, který už podnikl mnoho riskantních letů jednomotorovým letadlem.

Rowsell je prý připravený na všechny eventuality – na přistání na vodě, na ztroskotání po nárazu do skály, na přežití v divočině i na únos.