Starostové českých měst budou v nejbližších letech až na několik málo výjimek dál bez omezení pouštět do ulic v centrech starší vozidla, která z výfuků vypouštějí hodně škodlivin.

Vyplynulo to z průzkumu serveru IHNED.cz, který se ptal na magistrátech a radnicích stovky největších měst, zda hodlají zavést nízkoemisní zóny – tedy novinku v únoru schválenou kabinetem premiéra Petra Nečase.

Dotazník ukázal, že o území, kam vozidla nebudou smět vůbec, nebo jen za poplatek, stojí jen šest ze stovky oslovených primátorů a starostů. Kromě Prahy a Karlových Varů, které svůj záměr oznámily již dříve, chtějí nízkoemisní zóny ještě v Ústí nad Labem, Mladé Boleslavi, v Mariánských Lázních a v Hranicích na Moravě.

„Ano, zájem o nízkoemisní zóny máme. O podrobnostech se ale ještě bude diskutovat, ceny a rozsah zón tedy ještě nedokážeme zatím říci,“ uvedla mluvčí mladoboleslavského magistrátu Hana Jandová Koišová.

„Prakticky jen čekáme na zákonnou možnost,“ podotkl starosta Mariánských Lázní Zdeněk Král. Podle něj už dnes někteří řidiči známku, která potvrzuje, že auto splňuje limity, dobrovolně mají a akceptují. „Zvláště ti, kteří jezdí do sousedního Německa, kde zóny platí v celé řadě měst. Sám jsem si ji nechal vystavit na svůj vůz,“ dodal Král.

Nechceme se ukvapit

V jiných městech o nízkoemisních zónách uvažují, ale nehodlají se ukvapit. „Hradec Králové si počká na zkušenosti z jiných měst,“ uvedla mluvčí královéhradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková.

Legenda k mapě: zelená barva - ano, města zóny zavedou, modrá - zvažují, žlutá - zatím nevědí, červená - nezavedou. Kliknutím na značku města si zobrazíte podrobnější informace. Zvětšit mapu si můžete ZDE.

Drtivá většina měst však motoristy buď nechce omezovat vůbec, anebo tvrdí, že opatření v jejich podmínkách nemohou uplatnit.

„Středem našeho města vede velmi frekventovaná komunikace I/49, která nemá objízdné trasy. Proto nemůžeme vjezd automobilů regulovat,“ sdělil primátor Zlína Miroslav Adámek.

Obchvaty? Stát 20 let jen slibuje

A právě to je největší potíž: městům scházejí obchvaty. Přitom vládní pravidla nařizují, že v případě zavedení nízkoemisní zóny musí radní vyvést dopravu po silnici stejné nebo vyšší kategorie. A to je častokrát neřešitelný problém.

Nízkoemisní zóny

Nařízení vlády zavedlo čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory, tři kategorie pro motocykly. Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie.

Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety.

Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun. Vydávat ji budou obce s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí.

„Obchvat by to vyřešil. Jenže stát nám ho stále jen slibuje. Už dvacet let,“ postěžoval si primátor Karviné Tomáš Hanzel. Podobně jsou na tom v nedalekém Frýdku-Místku a také v Uherském Hradišti nebo v Havlíčkově Brodě.

Pravidla ještě neplatí

Pravidla pro zavedení nízkoemisních zón schválila vláda před měsícem a platit začnou nejpozději do konce března.

Fungování prvních zón tak budou moci města spustit nejdříve v dubnu 2014. Pokud se totiž obec rozhodne zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin, smí nařízení běžet teprve po roce od jeho vyhlášení.

Obce si podle nového předpisu budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek i udílení výjimek. Společný naopak bude systém registrace a podoba plaket, které budou jasně dávat najevo, kdo si vjezd do omezené zóny zaplatil.

„Naše snaha je, aby obec byla nadána širokou kompetencí a mohla na svém území rozhodnout, jaké podmínky zvolí,“ prohlásil ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS).