Advokát Petr Svoboda posílal na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže své podezření na manipulaci tendru ministerstva dopravy, které hledalo nového dodavatele kontrolních nálepek STK a emise na motorová vozidla.
Svobodu však nepříjemně překvapilo, že se úředníci začali tendrem zabývat ve správním řízení až téměř po roce. A že servisní organizace ministerstva dopravy mezitím uzavřela smlouvu s vítězem. Kontrakt už nikdo nezruší, může padnout jen pokuta.
„Shledá-li úřad důvod pro zahájení řízení, má jej zahájit v době, kdy je možné porušení zákona předejít, nebo alespoň jej napravit,“ říká Petr Svoboda. „Lhůta zhruba jedenácti měsíců je z tohoto pohledu těžko obhajitelná,“ dodává.
Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj však své lidi brání. Jsou prý zahlceni. Jen vloni přišly na úřad podněty na přezkoumání téměř tří tisícovek tendrů. „Při tomto počtu je zřejmé, že trvá několik týdnů či měsíců, než se na podnět dostane řada. Prioritu mají navíc správní řízení,“ argumentuje Rafaj.
Co se týká zakázky na nálepky STK a emise, je podle Rafaje podstatné, že uchazeči o zakázku mohli kdykoliv v průběhu zadávacího řízení podat návrh na okamžité zahájení správního řízení. A vše urychlit. „Nicméně se tak nestalo. A podle našich informací navíc nikdo z uchazečů ani nepodal námitky k zadavateli,“ podotkl Petr Rafaj.
Jednou z priorit úřadu je podle předsedy boj s bid riggingem, tedy s kartely ve veřejných zakázkách, při nichž nelegálně zmizí zhruba pětina erárních peněz.
„Protože se jedná o největší zakázky zadávané státem, lze odhadovat, že škody se pohybují v miliardách korun,“ uvedl Petr Rafaj ve čtvrtečním on-line rozhovoru se čtenáři serveru IHNED.cz.
Co ještě trápí ochránce hospodářské soutěže? Jak je možné, že nestíhají? Co by jim pomohlo? Lze se spolehnout na to, že jim neproklouznou tendry, které překračují zákon?
Ptali jste se předsedy úřadu Petra Rafaje.