Řecká veřejnoprávní televize (původně ERT) začala ve středu opět oficiálně vysílat, a to pod novou značkou (EDT). Před měsícem nařídila vláda její odpojení kvůli chystané restrukturalizaci podniku. Jak nakonec bude nové vysílání vypadat, není zatím zcela jasné.

Nová televize je zatím nucená vysílat z detašovaných studií na severovýchodním předměstí Atén, protože dosavadní ústředí na severu metro+pole stále okupuje část stávkujících zaměstnanců. Ti s podporou odborů změny odmítají.

EDT večer nabídla divákům veselohru z počátku 60. let, po němž mají následovat i dokumenty, ráno i pořady pro děti. Zatím není jasné, kdy nová televize začne se zpravodajstvím.

Podle člena řecké vlády pověřeného oživením veřejnoprávní televize a zároveň mluvčího kabinetu Pantelise Kapsise by se pro začátek mělo vysílat základní zpravodajství z tiskových agentur.

"Pirátské" vysílání z ústředí

Z bývalého ústředí pokračují ve vysílání prostřednictvím internetu a družicového signálu i stávkující, vesměs techničtí zaměstnanci televize a patrně minimum novinářů. Jejich programová nabídka se ale omezuje na vysílání bojovných hesel a prostřihů videí ze sportovního světa, jež mají patrně evokovat jejich odhodlání dotáhnout boj do vítězného konce.

Odbory svůj odpor opírají o rozhodnutí řeckého soudu, že vláda má vysílání obnovit. Soud ale nestanovil, za jakých podmínek.

V dosavadní společnosti ERT pracovalo 2700 lidí. Zatím není jasné, o kolik bude jejich počet celkově snížen. Odhaduje se, že zhruba o polovinu.

O odpojení televize rozhodl v červnu řecký premiér Antonis Samaras s cílem snížit v ní počet zaměstnanců a zajistit v ní úspory. Vyvolal tím odpor odborů, novinářů, ale i socialistů ze strany PASOK a dalšího koaličního partnera DIMAR. Zástupci DIMAR nakonec koaliční vládu opustili.

Související