Těmi "knoflíky" myslela všechna ta zařízení, která jí v posledních 30 letech tak trochu komplikovala jinak poklidný život. Především pak různé typy dálkových ovladačů, mobilní telefony a něco tak nehmatatelného jako internet.

 

Zcela pochopitelně u ní narůstaly obavy o budoucí vývoj. Kam až svět plný "knoflíků" může dospět? A já se ptám: Jak jsou na tom dnešní děti narozené do doby internetu? Co jejich bezpečí? Jak našim dětem svět internetu představit, a především, jak zajistit, aby jim čas strávený v jeho společnosti prospíval a pozitivně je rozvíjel?

 

Nikdo z nás neposadí své šestileté dítě za volant. Řada z nás je ale naprosto bez váhání posadí k internetu. Přitom důsledky mohou být dosti podobné - nedostane-li dítě důkladné školení, snadno se mu stane "nehoda". A konkrétní nebezpečí, které na ně číhá? Buď o nich moc nevíme, nebo jsme o nich slyšeli, ale když dojde na lámání chleba, chybí návod, co s tím. Internetová gramotnost se tak pomalu, ale jistě stává nezbytnou nutností, jenže se nikde systematicky nevyučuje. Rodiče, ale i učitelé by přece jen měli v tomto směru děti vzdělávat a hlavně jim ukázat, jak se na internetu chovat.

 

Jde především o komunikaci. Stejně jako učíme naše děti, že na silnici číhá nebezpečí, stejně tak bychom s nimi měli hovořit i o tom, jakým způsobem bezpečně používat počítač, tablet nebo telefon, popřípadě s jakými nástrahami počítat. Když už tedy dítěti přístup na internet umožníme, jako rodiče bychom se k tomu měli postavit zodpovědně a děti upozornit na to, že je rozdíl mezi tím, co je veřejné a co soukromé.

 

Dnešní svět zcela jistě není a nebude zlatou klecí, kam své děti bez starostí schováme. Právě proto je zapotřebí pracovat na tom, aby byla veřejnost dostatečně informována. Vždyť s pokročilou dobou jsou i děti zvídavější a vynalézavější a "knoflíky" ovládají s lehkostí už od útlého věku (někdy lépe než my).

Taťána le Moigne
ředitelka českého Googlu

Související