Představte si, že máte zaplatit silniční daň. Když to neuděláte, může vám být zabaveno auto. Už tenhle fakt řadu lidí vyděsí a donutí je dlužnou částku rychle uhradit. Když navíc poštou přijde i fotka jejich vozu, je rozhodnuto: zaplatí skoro všichni.

Vizuální sdělení má prostě silnější dopad než pouhý text. A právě toto opatření vyzkoušel tým odborníků, který nyní ve Velké Británii pomáhá úředníkům využít v praxi poznatky behaviorální ekonomie.

Racionálně totiž lidé nejednají zdaleka tak často, jak si sami myslí. Pozadu nezůstává ani Česko. "Na našem webu a v médiích pravidelně informujeme o povinnosti zaplatit určitou daň. S blížícím se termínem uvádíme, kolik lidí už podalo přiznání nebo uhradilo daň," popisuje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Homolová. Jako určité "postrčení" se osvědčilo také odebírání řidičáku neplatičům alimentů, které se v Česku používá od ledna.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku