Ani ne čtyřicet minut jízdy autem od San Francisca, často utopeného v mlze, leží digitální Silicon Valley. Je tam ideální letní počasí, prší jen párkrát do roka a sídlí tu nejvýznamnější technologické firmy současnosti. Mezi nimi i Facebook, jehož ústředí je na adrese Hacker Way v Menlo Park.

Na parkovištích před sídlem nechybí místa vyhrazená pro nastávající matky i stání s dobíjecími stanicemi pro majitele elektromobilů.

Po Jakubovi Vránovi, prvním Čechovi, který pro Facebook v jeho kalifornské centrále pracoval, se do rychle rostoucí společnosti vydali další dva čeští programátoři.

Oba si je díky profesním profilům obsahujícím dosavadní zkušenosti i dovednosti v programování na LinkedIn resp. Stack Overflow Careers našli personalisté Facebooku a kontaktovali je. Během pár týdnů úspěšně prošli několika koly přijímacího pohovoru, museli on-line nebo přes Skype plnit nejrůznější programátorské úkoly.

Programátor Stanislav Basovník je součástí facebookového týmu už rok a půl, o pár měsíců později se k němu přidal Martin Čech, který nastoupil jako softwarový inženýr. Spolu s kolegy v červnu například představil produkt jménem Ad Manager Reports, který pomáhá inzerentům sledovat a spravovat jejich reklamní kampaň na Facebooku.

Volné středy

Práci pro Facebook i život v Kalifornii si oba pochvalují. V kampusu tráví většinou celý den, na výběr tu mají hned několik možností stravování, holiče, cukrárnu i hudebnu. Vše zadarmo. A občas využijí i volnější středy, kdy jsou zakázané pracovní schůzky a zaměstnanci mohou pracovat z domova.

Dopustit nedají ani na "Zucka", jak se mezi zaměstnanci běžně říká zakladateli Marku Zuckerbergovi. Tvrdí, že je to obyčejný kluk. Stejně vstřícní jsou podle nich i další manažeři společnosti a celá firemní politika, která si zakládá na tom, že spokojený zaměstnanec odvádí lepší práci.

Samozřejmostí je i placená půlroční "otcovská dovolená", aby muži mohli s novým přírůstkem pomoci v začátcích svým partnerkám.

Vzpomínáte si ještě na své první dny v kampusu? Připravil pro vás management nějakou instruktáž?

Martin Čech: Onboarding je velice intenzivní a během krátké doby se člověk seznámí s mnoha nástroji a frameworky. Standa to kdysi pěkně popsal – "jako Neo v Matrixu". Začíná se v tzv. bootcampu, což je zhruba šestitýdenní školení. Jde to rychle, prvních pár dní jsou jen přednášky, testovací úkoly, potom jednodušší úkoly z reálných projektů.

Na konci se každý sám rozhoduje, ke kterému týmu se připojí. Je to poměrně náročný proces, ale nestává se moc často, že by to někdo nezvládl. Už samotné přijímací pohovory jsou dost těžké, takže se očekává, že si lidé dokážou poradit. Navíc na to nejsou sami, každý má osobního mentora.

Stanislav Basovník: Během bootcampu jsem se naučil spoustu nových věcí. Funguje to tak, že si každý vybírá úkoly a pracuje na nich samostatně. Během toho si vyzkouší nové technologie a zjišťuje, jak věci fungují. Tento přístup mi hodně vyhovuje. Ani na "matfyzu" jsem na přednášky moc nechodil, vždy jsem šel cestou samostudia, což je pro mě mnohem efektivnější.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.