Zásahové komando řecké policie ve čtvrtek ráno obsadilo budovu řecké veřejnoprávní rozhlasové a televizní společnosti ERT na severu Atén, jejíž provoz letos v létě vláda z úsporných důvodů zastavila.

Pracovníci televize odmítali objekt opustit a bez ohledu na zastavený přísun státních financí šířili signál svého vysílání přes internet. Ranní zásah vyvolal protesty řady lidí, policie proti nim nasadila slzný plyn a nejméně čtyři osoby zadržela.

Podle řeckých médií za úsvitu dorazilo k budově televize deset policejních autobusů a do objektu vtrhlo 13 oddílů těžkooděnců. Policisté nařídili ukončení vysílání a televizní a rozhlasové pracovníky pod pohrůžkou zatčení vyzvali, aby budovu opustili.

Příkazu neuposlechli nejméně čtyři lidé, kteří byli zadrženi. Podle agentury Reuters jde o dva někdejší zaměstnance a o dva odboráře.

Pracovníci ERT na webu stanice zveřejnili výzvu s žádostí o pomoc. "Vyzýváme všechny občany, aby ochránili hlas demokracie," uvádí se v prohlášení.

Na Facebooku uvedli, že čtyřměsíční bitva za demokracii a sociální spravedlnost vstoupila do rozhodující fáze. "Je čas jednat, demonstrujte," citoval Reuters zprávu.

Podpořit vzpouzející se zaměstnance přišlo před budovu asi 200 demonstrantů, vesměs bývalých zaměstnanců rozhlasu a televize. Navzdory původním informacím k vážnějším incidentům nedošlo.

V budově jsou podle portálu greekreporter.com spolu s policisty také zástupci prokuratury a televizních zaměstnanců, kteří kontrolují vybavení a provádějí inventuru. Zaměstnanci uvedli, že majetek televize nepoškodili.

V komplexu je zřejmě také několik řeckých poslanců, kterým policie povolila vstup. Další zákonodárci se snaží do budovy dostat, dodal greekreporter.com.

Protesty v Řecku i v zahraničí

Provoz ERT financovala řecká vláda každoročně částkou 300 milionů eur (7,7 miliardy korun). O odpojení televize rozhodl v červnu řecký premiér Antonis Samaras s cílem snížit v ní počet zaměstnanců a zajistit úspory.

Samarasův krok vyvolal silné protesty v Řecku i v zahraničí a vedl bezmála k rozpadu vlády. Aténské ústředí společnosti ERT okupovala část stávkujících zaměstnanců, kteří s podporou odborů změny odmítali.

Novináři pokračovali ve vysílání prostřednictvím internetu a do konce října i přes družicový signál díky spolupráci s Evropskou vysílací unií (EBU).

Související