"Vždy jsem byl k Putinovu režimu kritický, to není nic nového," řekl novinář David Satter televizi CNN, pro kterou dříve pracoval. "Možná úřadům přišlo, že jsem zašel moc daleko. V Rusku je ale hodně věcí hodných kritiky, a pokud chcete pracovat poctivě, musíte být kritičtí," vysvětloval, proč mu pravděpodobně ruské úřady odmítly prodloužit vízum.

Podle serveru Gazeta.ru je to první podobný případ od roku 1982. Tehdy Sovětský svaz vyhostil Andrewa Nagorského z časopisu Newsweek.

Kritik Putinova režimu neví, co přesně úřady přimělo k takovému kroku.

Gazetě.ru ale americký novinář sdělil, že by jedním z důvodů mohly být jeho komentáře o bombových útocích v roce 1999. Atentáty totiž Satter připisuje ruským bezpečnostním službám.

Podle oficiálních zpráv útoky provedli islamističtí teroristé, když v době, kdy začínala druhá válka v Čečensku, odpálili bomby v obytných domech v Moskvě a dalších městech. O život přišlo několik stovek lidí.

Kromě toho v prosinci po útocích ve Volgogradu Satter pro CNN napsal, že návštěvníci chystající se na zimní olympijské hry do Soči "jedou do válečné zóny".

"Jste nežádoucí"

Odmítnutí víz ruské ministerstvo zahraničí podle agentury ITAR-TASS vysvětlilo tím, že novinář podle verdiktu moskevského soudu z 29. listopadu porušil přistěhovalecké zákony, což prý sám přiznal, a tak byl potrestán vyhoštěním a pětiletým zákazem vstupu do Ruska.

"David Satter byl vyhoštěn ze země na základě rozhodnutí soudu z 29. listopadu, protože měl prošlé vízum," řekla agentuře ITAR-TASS mluvčí jednoho z moskevských soudů.

Satterovo provinění podle agentury Interfax spočívalo v tom, že o dlouhodobější vízum měl žádat "neprodleně" po vjezdu do Ruska 21. listopadu, ale učinil tak až 26. listopadu, čili pět dnů pobýval v zemi "nezákonně".

O vyhoštění cizince prý požádala moskevská správa Federální migrační služby.

"Řekli mi, že má přítomnost v Rusku není žádoucí z hlediska bezpečnostních služeb. Žádný jiný důvod nesdělili," postěžoval si AFP bývalý zpravodaj listů Wall Street Journal a Financial Times, autor tří knih o bývalém Sovětském svazu a Rusku.

"Všechny mé věci jsou v Moskvě, kde mám byt. Ale bez povolení ke vstupu do země si je nemohu vyzvednout. Rád bych se vrátil do Moskvy, abych pracoval, ale bez víza to nejde," dodal Satter.

V Rusku od září pracoval jako poradce pro americkou stanici Rádio Svobodná Evropa / Rádio Svoboda, kterou, jak připomíná Gazeta.ru, financuje americký kongres.

Šéf stanice Rádio Svobodná Evropa Kevin Klose na redakčním webu uvedl, že americké velvyslanectví v Moskvě oficiálně protestovalo u ruského ministerstva zahraničí, marně se však domáhalo vysvětlení.

Sattera podle Kloseho v prosinci Rusové vyrozuměli, že jeho žádost o vízum byla schválena, ale když si pro ně došel na ruské velvyslanectví v Kyjevě, dozvěděl se, že jeho přítomnost v Rusku je považována za "nežádoucí" a žádost byla zamítnuta.

Rusko odmítlo i holandského fotografa ze Soči

Satter byl v Moskvě poprvé v roce 1969 jako student. V letech 1976-1982 byl moskevským korespondentem Financial Times, byl ale podle serveru Gazeta.ru vyhoštěn za "chuligánství". Do Ruska se vrátil v 90. letech.

Nedávno Rusko odmítlo udělit vízum také holandskému fotografovi Robu Hornstrovi, který fotil život v přímořském letovisku Soči.

Související