Čínské pojišťovny začaly vyplácet odškodné pozůstalým po pasažérech havarovaného malajsijského letadla. Největší pojišťovna země China Life musí řešit případy 32 svých klientů, kteří byli na palubě. Informovala o tom agentura Reuters.

Posádka letadla na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu přestala se zemí komunikovat 8. března a Malajsie tento týden s definitivní platností oznámila, že se stroj zřítil po několika hodinách letu do Indického oceánu. Nikdo z 239 osob na palubě nepřežil. Mezi cestujícími bylo 153 Číňanů.

Podle zprávy agentury Nová Čína už China Life vyplatila rodinám sedmi z mrtvých pasažérů 4,17 milionu jüanů (asi 13 milionů korun). Na palubě havarovaného stroje bylo 32 klientů této pojišťovny a její vedení počítá s tím, že bude muset pozůstalým vyplatit zhruba devět milionů jüanů (29 milionů korun). Ve svém prohlášení pojišťovna uvedla, že je zprávou o havárii hluboce zarmoucena a zajistí odškodné a další související služby.

Pojišťovna China Pacific Insurance ve středu nabídla první odškodné ve výši 525 000 jüanů (1,7 milionu korun). Pojišťovna Sunshine vyplatila tříčlenné rodině pozůstalých 500 000 jüanů a New China Life Insurance Co, která řeší případy devíti klientů, počítá s náklady ve výši milionu jüanů.

Velká část pozůstalých po předpokládaných obětech katastrofy pohřešovaného letadla společnosti Malaysia Airlines hodlá podat žalobu na leteckou společnost a na výrobce letounu, americkou společnost Boeing Co. Podle sdělení chicagské právní kanceláře, která bude pozůstalé zastupovat u okresního soudu ve státě Illinois, se žaloba opírá o podezření, že havárii způsobila technická chyba.

Vyšetřovatelé, zabývající se letem MH 370 vyjádřili podezření, že letadlo někdo záměrně odklonil tisíce kilometrů od plánované trasy z Kuala Lumpuru. Spekuluje se o únosu či sabotáži, nicméně vyloučeny nejsou ani technické problémy.

Právě s nimi operuje právní firma Ribbeck Law z Chicaga, která bude pozůstalé zastupovat. Podle agentury Reuters už požádala soud v Illinois, aby shromáždil případné důkazy svědčící o závadách havarovaného stroje.

Podle právníků mohlo v pilotní kabině dojít k technické závadě a následnému požáru. Piloti upadli do bezvědomí a ztratili kontrolu nad letadlem. Podle jiné verze mohla konstrukční vada v trupu letadla způsobit prudký pokles tlaku vzduchu a následné bezvědomí posádky. S únosem, sabotáží či sebevražedným úmyslem prý právníci nepočítají.

V příštích dnech mohou být podle agentury Reuters podány i další žaloby na výrobce některých dílčích částí letadla. Vedení firmy Boeing Co připravovaný soudní spor zatím nekomentovalo.

Thajský satelit našel v oblasti Indického oceánu 300 předmětů, které by mohly být troskami ztraceného Boeingu. Nově objevené předměty leží asi 2700 kilometrů západně od australského Perthu. "Neodvažujeme se potvrdit, že jsou to trosky letadla," řekl ředitel thajské satelitní společnosti GISTDA Anont Snidvongs. 

Pátrání po předmětech, které zachytily satelity, se ve čtvrtek opět přerušilo kvůli špatnému počasí. Posádky 11 letadel, které na místo doletěly, na mořské hladině nic neviděly.