Stát chce vytvořit veřejně dostupnou databázi, která spotřebitelům nebo prodejcům umožní zjistit údaje o skutečném počtu najetých kilometrů u konkrétních vozidel.

Má jít o jedno z opatření proti podvodnému stáčení počtu ujetých kilometrů při prodeji ojetých aut.

Na čtvrtečním semináři ve Sněmovně to uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Databáze najetých kilometrů by podle ministra mohla být součástí registru motorových vozidel. Do toho by údaje zapisovaly Stanice technické kontroly (STK).

Variantním řešením by bylo získávat tyto výpisy podobně jako třeba výpisy z katastru nemovitostí. To by se ale muselo zpoplatnit. Výtěžek z poplatků by poté sloužil k dalšímu rozvoji elektronického evidenčního systému.

"Aby byla databáze účinná, je zapotřebí, aby byla online," řekl ředitel odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra Martin Linhart. Zájemce by pak jednoduše zadáním VIN kódu ihned získal požadovanou informaci.

Podle Linharta ministerstvo chce, aby informace byly obecnější a týkaly se například i dopravních nehod.

Poslanec a dopravní odborník Stanislav Huml ve čtvrtek s odvoláním na ministerstvo dopravy uvedl, že již v řádu týdnů by měl být zpřístupněn Centrální informační systém stanic technické kontroly.

Ten má dodávat online informace o stavu tachometru v určitém čase v historii vozu.

Systém podle Humla funguje už asi pět let a shromažďuje různé informace, mimo jiné právě o stavu tachometru při každé návštěvě stanice technické kontroly, tedy nejen při technické kontrole, ale i při změně majitele.

EU letos připravila novou směrnici, podle které budou členské země muset shromažďovat údaje související s historií vozidla a umožnit k nim přístup. Zároveň by měl každý stát zavést tresty za stáčení tachometrů i zákaz nabízení takových služeb.

Současně s tím by měla platit i objektivní odpovědnost provozovatele vozidla, který by sám měl dbát na to, že jeho auto nebude mít přetočený tachometr.

Směrnice má platit nejpozději od roku 2018.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek sestavil v květnu pracovní komisi složenou se zástupců různých resortů. Ta rovněž navrhla zavedení zákazu manipulace s tachometrem do zákona a zákaz nabízení takových služeb.

STK by také měly mít povinnost zapisovat při evidenčních a technických kontrolách stav tachometru do registru vozidel a do velkého technického průkazu.

Vytvoření databáze by uvítaly některé velké autobazary. Ty dosud data o historii vozů kupují od společnosti Cebia, která má údaje od servisů nebo leasingových firem.

Cebia zároveň zpochybnila, že by databáze mohla být dostatečně vypovídající, protože auta nejezdí na STK příliš často.

Podle společnosti Cebia změnilo loni v Česku majitele asi 570 000 ojetých osobních vozů s průměrnou cenou 159 000 korun. Z toho zhruba 220 000 aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 000 kilometrů. Celkem je v Česku údajně nejméně půl milionu aut se stočeným počtem kilometrů.