Vedení slovenského listu SME a většina členů jeho redakce se v pátek postavili proti případné účasti finanční skupiny Penta na koupi podílu ve společnosti Petit Press, která tento deník vydává. V otevřeném dopise redaktoři hrozí výpovědí. Protest doprovází heslo "nedáme sa opentať". Za poslední roky jde o největší protestní akci svého druhu na Slovensku.

Vstup Penty do vydavatelství Petit Press považuje vedení deníku za "ohrožení nezávislosti své práce a přímé poškození deníku SME". "Deník SME vznikl z touhy po svobodě a dodnes je hmatatelným důkazem, že se nedáme umlčet. Příběh skupiny Penta je úplně odlišný. Oni nekonají z touhy po svobodě, oni svobodu jen využili a díky ní získávají peníze a moc," napsali redaktoři v dopise primárně adresovaném vedení německé skupině Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG), která vydavatelství deníku spoluvlastní.

"Všichni věříme a doufáme, že Penta do našeho vydavatelství nakonec nevstoupí. Odhodlanost většiny pracovníků nepoddat se mne v tak velké míře překvapila," řekl HN šéfredaktor deníku SME Matúš Kostolný.

Pro většinu z redaktorů by odchod na malém slovenském trhu znamenal zřejmě konec kariéry, velkou část ostatních slovenských médií vlastní jiné finanční skupiny nebo lidé napojení na politiku, což se novinářům nelíbí. "Budoucnost je nejasná. Stále doufáme, že k odchodům nebude muset dojít," dodal Kostolný.

Odchod by se měl týkat například známého karikaturisty Shootyho. Pro deník SME píše také řada významných komentátorů. Například Karol Sudor, Tomáš Bella či známý umělec Milan Lasica.

Někteří členové redakce se prý baví o možné inspiraci českým zpravodajským serverem Echo24, který vytvořili někteří pracovníci vydavatelství Mafra poté, co jej koupil český politik a podnikatel Andrej Babiš. Kostolný ale říká, že podobná věc není na pořadu dne. "V této chvíli koncentrujeme všechnu energii na to, abychom nemuseli z redakce odejít, a vše ostatní budeme řešit až případně potom," sdělil šéfredaktor.

Video: Vyjádření vedení reakce k situaci

Penta za možným ovládnutím vydavatelství jednoho z nejčtenějších deníků stojí nepřímo. "Udělali to tak, že nabídku německým spoluvlastníkům nedala skupina Penta, ale agentura SITA. Tak o tom i naši spoluvlastníci mluví," říká Kostolný.

"Investiční skupina Penta se účastní financování kupní cen, a je tak finančním partnerem SITA a Igora Grošafta v transakci. Penta není ani přímo, ani nepřímo možným nabyvatelem akcionářského podílu ve vydavatelství Petit Press," vyjádřila se k věci skupina v dřívějším prohlášení.

O změně vlastnických poměrů v Petit Pressu se má rozhodnout v nadcházejícím týdnu. Předkupní právo na podíl RBVG má ovšem spoluvlastník Petit Pressu, společnost Prvá slovenská investičná skupina. Podle SME jednání ukončena ještě nebyla.

Vstup Penty do vydavatelství by deník SME mohl poškodit, protože by jej tak opustily až tři čtvrtiny redakce. Penta navíc nemá na Slovensku dobrou pověst kvůli údajnému vlivu v kauze Gorila. V rámci ní totiž vystoupila i proti nakladatelství Petit Press.

Vliv na kauzu Gorila

Svázanost Penty s korupční aférou Gorila připomněli novináři i v otevřeném dopisu. Finanční skupina podle spisu, jenž před třemi lety unikl na internet, podplácela slovenské politiky a vysoké státní úředníky výměnou za vliv na privatizaci a na chod některých podniků. Penta nekalé jednání dlouhodobě popírá. Zmiňované informace o korupci, jež údajně pocházejí od slovenské tajné služby, dosud nikdo nepotvrdil.

 Více na: http://strategie.e15.cz/zpravy/vzpoura-proti-pente-novinari-deniku-sme-hrozi-hromadnym-odchodem-1126711#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Po propuknutí korupční aféry se Penta pokoušela soudně zastavit vydání knihy, kterou připravoval investigativní novinář Tom Nicholson právě ve spolupráci s vydavatelstvím Petit Press. Bratislavský okresní soud Pentě sice vyhověl, odvolací soud v roce 2012 ale předběžné opatření zakazující vydání knihy zrušil.

"Právě kauza Gorila je důvodem myslet si, že skupina Penta nemůže být dobrým spoluvlastníkem svobodných medií. Od prvního momentu bude v konfliktu zájmů a není představitelné, že by svá média nechtěla zneužívat ve svůj prospěch," napsali redaktoři SME.

Na Twitteru se redakci dostalo podpory

Finanční skupina Penta nedávno oznámila, že ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings ovládne přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding. Penta tehdy slíbila, že do obsahu medií zasahovat nebude. Zároveň uvedla, že plánuje v budoucnu vstoupit na mediální trh také v České republice a v Polsku.

Penta je středoevropská investiční skupina, která byla založena v roce 1994. Působí především ve zdravotnictví, finančních službách, výrobě, maloobchodě a v realitním developmentu.

Související