Třetí největší reklamní holdingová společnost na světě Publicis se dohodla na koupi amerického specialisty na digitální reklamu Sapient za 3,7 miliardy USD (82,4 miliardy korun). Akvizice je součástí snahy francouzské firmy Publicis zrychlit růst a posílit pozici v USA po neúspěšné fúzi s americkou firmou Omnicom na počátku letošního roku.

Publicis uvedl, že za jednu akcii americké firmy nabídl 25 dolarů, což ve srovnání s páteční závěrečnou cenou akcií představuje prémii 44 procent. Transakce by měla být dokončena v prvním čtvrtletí příštího roku. Nabídku podpořilo vedení i dozorčí rada Publicisu i správní rada firmy Sapient, která současně podle agentury Reuters doporučila akcionářům prodat v tendru své akcie.

Generální ředitel Publicisu Maurice Lévy uvedl, že dohoda je součástí snahy o revitalizaci skupiny v době, kdy její čtvrtletní růst příjmů zaostává za konkurenčními firmami WPP a Interpublic. Lévy dává slabý výkon firmy za vinu kocovině po nezdařené "fúzi rovných" s druhou největší reklamní agenturou na světě Omnicom.

Dohoda byla oznámena v srpnu 2013, letos v květnu však firmy plán na spojení zrušily, protože podle svých slov nebyly schopné překonat neshody ohledně kontroly nad sloučenou skupinou a rozdílné firemní kultury.

Lévy doufá, že Sapient pomůže dostat Publicis zpátky na nohy. "Poskytne Publicisu napojení na nové trhy a vytvoří nové zdroje příjmů," uvedl v prohlášení.

Firma Sapient byla založena v 90. letech minulého století a původně se zaměřovala na tvorbu internetových stránek. Postupem času rozšířila své služby v oblasti marketingu, především prostřednictvím akvizic digitálně zaměřených firem. Vlastní SapientNitro, jednu z několika velkých nezávislých reklamních agentur, která nepatří žádné velké holdingové firmě. Jejími klienty jsou Coca-Cola, Target, Audi či Marks and Spencer, napsal list Financial Times.