Pracovní konflikt a následné redakční protesty ve čtvrtek upoutaly pozornost ruských médií k nezávislé rozhlasové stanici Echo Moskvy. Její vedoucí redaktor Alexandr Pljuščev byl z vůle majitele stanice na hodinu propuštěn navzdory nesouhlasu šéfredaktora. Důvodem propuštění byl rozhovor o situaci na východě Ukrajiny, jehož obsah byl v rozporu s oficiální kremelskou interpretací.

Pljuščev si minulý týden k rozhovoru o konfliktu v Donbasu přizval zpravodaje listu The Los Angeles Times a ruské opoziční televizní stanice Dožď. Řeč byla o tvrdých bojích o doněcké mezinárodní letiště a v rozhovoru údajně zazněla hodnocení odporující argumentaci Moskvy.

Na pokyn ruského cenzurního orgánu Roskomnadzor byl záznam rozhovoru z webových stránek Echa Moskvy odstraněn a Pljuščev byl povolán "na koberec". Podle Roskomnadzoru se dopustil schvalování válečných zločinů.

Údajný prohřešek ovšem neřešil šéfredaktor stanice Alexej Venědiktov, nýbrž ředitelka Jekatěrina Pavlovová. Podle stanov rozhlasové stanice přitom může redaktory přijímat a propouštět výhradně šéfredaktor.

Pavlovovou do čela správní rady jednoho z nejznámějších ruských médií dosadil vydavatel, jímž je mocná vydavatelská skupina Gazprom Media ovládaná státem. Venědiktov proti propuštění Pljuščeva protestoval, bylo mu ale řečeno, že pokud s vyhazovem nebude souhlasit, půjde také.

Echo Moskvy je v Rusku i v zahraničí považováno za jedno z hlavních, a podle kritiků Kremlu i jedno z posledních nezávislých médií v Rusku. Jeho často nekompromisní kritika ruských politických poměrů je početnému táboru stoupenců prezidentského kurzu trnem v oku. Sám Venědiktov byl loni odvolán ze správní rady, podle ruských opozičních novinářů je definitivní umlčení stanice jen otázkou času.

Související