Dovozce a distributor zahraničního tisku CZ Press bude prodávat francouzský týdeník Charlie Hebdo za 140 korun. Očekává, že první výtisky přijdou na stánky na začátku příštího týdne.

Zákazníci, kteří si titul objednali, jej obdrží doporučeně poštou, řekl Štěpán Brožek z CZ Press. Časopisu, jehož pařížská redakce se před týdnem stala terčem krvavého teroristického útoku, pro český trh distributor objednal 1500 kusů.

"Časopisy zatím nemáme. Náš dodavatel, který je z Francie, je bude mít dnes ve skladu, zítra by měly být v Německu. Nejspíš až příští týden dorazí k nám," řekl Brožek. "První výtisky půjdou na stánky, ale nebude jich mnoho," uvedl s tím, že kvůli velkému zájmu bude titul přicházet postupně a zatím je od dodavatele potvrzeno prvních 100 výtisků.

Časopis bude k dostání ve stáncích se zahraničním tiskem. Objevit by se tak měl ve stáncích provozovaných společností HDS, tedy v sítích Relay a Inmedio, ale i u nezávislých prodejců, s nimiž CZ Press spolupracuje.

O první část z původně plánovaného třímilionového vydání satirického časopisu Charlie Hebdo byl ve Francii ve středu, během prvního dne, kdy se do prodeje dostalo asi 550 tisíc kusů, velký zájem. Náklad byl proto zvýšen na pět milionů. Cena výtisku na francouzském trhu je tři eura (85 korun).

Podle dostupných informací bylo do zhruba 25 zemí světa, kde Charlie Hebdo vyšel v šesti jazykových mutacích, odesláno na 300 tisíc kusů časopisu. Celkový výnos z darů, z prodeje a z nových předplatitelů, jejichž počet vzrostl z necelých 7000 na 120 tisíc, by mohl podle odhadů činit kolem deseti milionů eur.

Číslo s další karikaturou proroka Mohameda vyšlo přesně týden poté, co islámští radikálové redakci časopisu částečně vyvraždili. Mnozí muslimové obviňují list z urážení Proroka, jehož zpodobňování v jakékoli formě islám zapovídá. Koupí nového čísla lidé podle komentářů vyjadřují solidaritu s redakcí.

"Terorismus" zvýšil náklady francouzských novin na dvojnásobek

Francouzská tištěná média se během teroristických útoků a po nich těšila nečekané vlně zájmu veřejnosti o podrobné informace. Podle agentury AFP nezvýšil náklad jen satirický týdeník Charlie Hebdo, který byl terčem jednoho z atentátů, ale i další deníky a týdeníky - sice ne na úrovni takřka stonásobku jako Charlie Hebdo, který šel z 60 tisíc na nejméně pět milionů, ale zhruba dvojnásobku.

Ve čtvrtek 8. ledna, tedy den po masakru v pařížské redakci Charlie Hebdo, se náklad deníků zvýšil z obvyklých 600 tisíc na milion, uvedly odbory denního tisku. Zatímco levicový list Libération vydal pětkrát více výtisků, ekonomický Les Echos a konzervativní Le Figaro stouply na dvojnásobek.

Zadařilo se i sportovnímu listu L’Équipe, jehož náklad vzrostl o třetinu, zřejmě také díky přetisku karikatury časopisu Charlie Hebdo, jemuž jako ostatní média tímto způsobem vyjádřil solidaritu.

I kvůli dalšímu zabíjení, které vyústilo pátečním přepadením pařížského obchodu s košer potravinami, byl opět zájem vysoký o víkendu, kdy náklad tisku stoupl o 40 až 50 procent.

Vlna zájmu pak opět začala v týdnu opadat, i když se deníkům dařilo vytěžit zájem o vydání přeživších členů redakce Charlie Hebdo ve středu. Protože byl týdeník při nákladu asi 600 tisíc výtisků za první den téměř okamžitě vyprodán, zklamaní zájemci vzali zavděk alespoň jinými novinami. Zejména deník Libération, který poskytl redakci Charlie Hebdo po masakru zázemí, musel dotiskovat.